Sommige recepten zijn ZO goed dat ze gewoon gedeeld moeten worden. Zo ook dit recept van mijn vriend! Na één hapje was ik verkocht en wist ik dat ik dit recept ook gewoon met jou moet gaan delen.

Misschien maakt de feta het recept niet helemaal 100% gezond, maar lekker is het wel! 😉

Bereidingstijd
Circa 40 minuten

Wat hebben we nodig voor 2 porties?
* 2 zoete aardappelen
* 2 el gesmolten kokosolie
* 2 avocado’s
* 2 tomaten
* 1,5 rode ui
* Apetine feta blokjes (op smaak in olie)
* Snufje peper en Keltisch zeezout

Wat gaan we doen?
Verwarm de oven voor op 200 graden (220/225 graden bij een combi magnetron).
Was de zoete aardappels, snijd de uiteinden er vanaf en prik er gaatjes in met een vork. Leg de aardappels in een ovenschaal en giet hierover de gesmolten kokosolie en een snufje Keltisch zeezout. Doe de zoete aardappels 40 minuten in de oven.
Maak ondertussen de feta salade klaar; snipper de ui en snijd de avocado en tomaten in blokjes. Voeg alles samen en meng de blokjes feta er doorheen. Breng op smaak met een snufje peper en Keltisch zeezout.
Als de zoete aardappels klaar zijn, haal je ze uit de oven, snijd je ze in het midden open en verdeel je de salade erover heen.

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Zoete aardappelen geven ten opzichte van de “normale” aardappel een minder snelle stijging van de bloedsuikerspiegel (deze blijft relatief stabiel). Dit komt omdat de glykemische index voor een zoete aardappel veel lager ligt dan een normale aardappel. De zoete aardappel is daarom ook iets beter voor mensen met diabetes. Een zoete aardappel bevat veel vezels, welke zorgen voor een snel en lang verzadigd gevoel. Ook bevatten ze veel betacaroteen, vitamine A, vitamine C, magnesium, kalium en calcium.
  • Kokosolie valt onder de gezonde vetten. Het draagt onder andere bij aan een laag/lager cholesterolgehalte en een goede breinfunctie, kan bijdragen bij afvallen en dus het verminderen van het gevaarlijke buikvet. Daarnaast doodt kokosolie schimmels, bacteriën en virussen.
  • Avocado’s vallen onder de goede vetten; ze verminderen de kans op diabetes en helpen ons cholesterolgehalte in balans te houden. Daarnaast zitten vol vitamines (A, B, C, D, E en K), foliumzuur (goed voor vrouwen die zwanger proberen te worden of zwanger zijn), omega-3 vetzuren (goed voor ons hart, ogen en concentratie) en luteïne (beschermt tegen staar, maculaire degeneratie en bepaalde vormen van kanker). De kalium in de avocado’s helpen ons het cholesterolgehalte en bloeddruk in balans houden en/of naar beneden te brengen.
  • Tomaten bevatten veel lycopeen; dit een hele krachtige antioxidant die vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maakt. De betacaroteen in de tomaat beschermt onze huid tegen de UV straling van de zon en de zeaxanthine is goed voor onze ogen. Tomaten bevatten ook vitamine A (goed voor onze ogen), B (noodzakelijk voor de DNA-opbouw, celstofwisseling en het vormen van bloedcellen), C (goed voor een sterk immuunsysteem) en kalium (helpt onze bloeddruk en hartslag reguleren). Calcium en vitamine K dragen bij aan sterke boten.
  • Uien zijn goed voor onze huid; de antioxidanten in de ui remmen de veroudering van onze huid en door de antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen kan het bijdragen aan de afname van acné. Uien bevatten quercetine, wat bijdraagt aan het verminderen van stress en dit gaat de oxidatie van vetzuren tegen. Verder zijn uien onder meer rijk aan zwavelbestanddelen, welke het cholesterol- en vetgehalte in het bloed verlagen en dus de kans op bloedklonteringen verkleinen (en dus de kans op een hartaanval verlaagt). Daarnaast werken uien goed tegen een verstopte neus; leg ze naast je bed en je zult merken dat je neus openblijft en je beter kunt ademhalen.
  • Peperine is de belangrijkste werkende stof in peper. Peperine is een antioxidant die bijdraagt aan een betere opname van voedingsstoffen en werkt ontstekingsremmend. Peper heeft ook een gunstig effect op onze stofwisseling.
  • Keltisch zeezout bevat vierentachtig mineralen en spoorelementen die allemaal in de perfecte verhouding, samenstelling en balans ten opzichte van elkaar staan. Ons lichaam herkent dit zout en neemt het makkelijk op.

Enjoy!

Liefs,
Denise