Vleesvervangers zijn in steeds meer supermarkten te vinden. Ideaal voor als je minder vlees wilt eten! Maar wat zijn vleesvervangers precies en welke soorten zijn er?

In deze blog nemen we je mee in de wereld van vleesvervangers!

Wat wordt er verstaan onder “vleesvervangers”?
Vleesvervangers, de naam zegt het eigenlijk al, zijn producten die gegeten kunnen worden in plaats van vlees.
Het zijn producten die op vlees lijken qua textuur, vorm en smaak. Er zijn zelfs vleesvervangers die qua voedingswaarde gelijkwaardig zijn aan vlees.

Vleesvervangers kunnen in twee groepen verdeeld worden; de traditionele vleesvervangers en de “nieuwe” vleesvervangers.
Onder de traditionele vleesvervangers vallen producten die al eeuwenlang als vleesvervanger worden gebruikt. Deze vleesvervangers zijn op basis van soja gemaakt en zijn verkrijgbaar als tofu, tempé en seitan. Tofu is een caloriearme vleesvervanger en is een goede eiwitbron gezien het gemaakt is van gestremde sojamelk. Tempé daarentegen is afkomstig van gefermenteerde sojabonen en heeft net iets meer smaak dan tofu. Maar wil je het gevoel hebben dat je op een stuk vlees aan het kauwen bent? Probeer dan seitan; seitan wordt gemaakt van tarwegluten en heeft de meest stevige bite van deze drie.
In het Midden Oosten voegen ze trouwens nog falafel aan het rijtje toe. Dit zijn gefrituurde balletjes gemaakt op basis van kikkererwten of tuinbonen.

Iets minder traditioneel zijn de “nieuwe” vleesvervangers, ook wel bekend als de kant-en-klaar vleesvervangers. Deze vleesvervangers zijn gemaakt op basis van zuivel, schimmelculturen of lupine en zijn vaak perfecte imitaties van echt vlees. Zo kun je als vegetariër ook gewoon genieten van een burger, filet of schnitzel! 😉 Voorbeelden van deze vleesvervangers zijn Valess (op basis van zuivel), Vivera (op basis van lupine) en Quorn (op basis van schimmelculturen).

Innovatieve producenten 
Meer dan 5% van de Nederlandse bevolking is vegetariërs, terwijl meer dan de helft van de Nederlandse bevolking flexitariër is. Zo blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum:
“Steeds meer mensen geven aan flexitarisch te eten: 55% van de Nederlanders eet drie dagen per week of vaker geen vlees bij de warme maaltijd of tussendoor. Ze kiezen voor alternatieven als vis, ei, champignons of peulvruchten. Daarnaast blijken duurzame en gezonde voedselkeuzes vaak samen te gaan. De helft van de Nederlanders  maakt zich zorgen dat gezond eten in de toekomst te duur wordt en ruim een kwart vraagt zich af of er in de toekomst nog voldoende eten is..”.

Slimme en innovatieve producenten begrijpen dat ze hier op in moeten spelen. Zo ook de Vegetarische Slager en The Dutch Weed Burger. De producten van de Vegetarische Slager lijken zoveel op vlees, dat het verschil vaak alleen nog te zien is aan de naam (speckjes, gehackt, kipstuckjes). Dit terwijl alle producten op basis van soja of lupine gemaakt zijn. The Dutch Weed Burger daarentegen heeft een zeer innovatieve bron gevonden voor hun burgers, namelijk algen. Dit brengt diverse voordelen met zich mee; algen bestaan voor 50% uit eiwit, bevatten relatief veel jodium, mineralen en omega-vetzuren én de productie is relatief goedkoop als we het vergelijken met de productie van dierlijk vlees. Wellicht dat we algen binnenkort kunnen toevoegen in het rijtje van “nieuwe” vleesvervangers!

Welke vleesvervanger kies je?
Er zijn al diverse vleesvervangers op de markt en er komen steeds weer nieuwe producten bij zoals hierboven ook beschreven is. Het kan dan ook erg lastig zijn om dé perfecte vervanger te kiezen, want waar moeten we op letten? Naast dat een goede smaak heel belangrijk is, geeft het Voedingscentrum ons nog andere richtlijnen. Als we hen mogen geloven bestaat een goede vleesvervanger uit:

  • eiwit (meer dan 12% van de energie)
  • ijzer (meer dan 0.8 milligram per 100 gram)
  • vitamine B1 (meer dan 0.06 microgram per 100 gram)
  • vitamine B12 (0.24 microgram per 100 gram. Kan eventueel ook uit zuivel en eieren gehaald worden)

Om er zeker van te zijn dat je een goede vleesvervanger gevonden hebt, raden we je aan om de verpakking en de ingrediëntenlijst te bekijken. Zo kom je erachter waaruit je vleesvervanger precies staat, maar ook of het dierlijke ingrediënten bevat. Sommige vleesvervangers bevatten melk, wei, kaas of ei. Als veganist wil je deze producten natuurlijk links laten liggen!

Ondanks dat soja als basis wordt gebruikt in veel vleesvervangers, raden wij soja zeker niet aan. In onze eerdere blog kun je alles lezen over de effecten van soja op onze gezondheid.

Aanrader!
Omdat wij zelf geen vegetariërs zijn en het voor ons dus best lastig is om een volledig beeld te geven van alle vleesvervangers + voor- en nadelen, verwijzen we je graag door naar de website van Femke de Grijs. Zij heeft een mooi overzicht gemaakt van alle vleesvervangers, inclusief de laatste updates en feedback van het Voedingscentrum. We couldn’t do it better!

Mocht je nog aanvullingen of tips hebben met betrekking tot dit onderwerp? Dan hoor ik dit graag! 🙂

Liefs,
Denise