Je hoort het mensen vaak zeggen of misschien heb je het zelf weleens gezegd: “Ooooh, ik heb zoveel last van stress! Ik kan het allemaal niet aan hoor”. Je snapt wat de persoon ermee bedoelt, maar wat houdt stress precies in?

Kort gezegd: stress betekent spanning of druk. Op zich is hier niks verkeerd mee, maar vaak als iemand beweert dat hij/zij last van stress heeft, is het in negatieve zin. Meestal wil de persoon hiermee aanduiden dat hij/zij teveel last heeft van spanning. Alleen stress is niet altijd verkeerd. Het is eigenlijk een natuurlijke reactie van het menselijk lichaam op spanning. Spanning kan namelijk een trigger zijn om goed te presteren. Het maakt het lichaam alert, efficiënt en geconcentreerd. Het hebben van stress heeft dus twee kanten.

Wanneer je last hebt van te veel stress
Problemen (stress) ontstaan dus pas wanneer je teveel spanning ervaart. Vaak zijn dan de eisen die je aan jezelf hebt gesteld of die iemand aan jou vraagt groter dan dat je aankunt. Je lichamelijke reactie op spanning slaat dan door naar de verkeerde kant. Het wordt een te grote draaglast. Dit kan door allerlei situaties komen: klusjes op werk of ingrijpende levensgebeurtenissen.

Het is echter wel zo dat de één gevoeliger voor stress is dan de ander. Mensen die gevoeliger zijn voor stress, zijn vaak mensen die:

  • Perfectionistisch zijn;
  • Ambitieus, prestatiegericht, gehaast of competitief zijn;
  • Veel van zichzelf eisen en ‘moeten’;
  • Veel verantwoordelijkheidsgevoel dragen;
  • Erg betrokken zijn bij werk of gezin;
  • Streven naar waardering;
  • Moeilijk nee kunnen zeggen;
  • Niet weten waar hun grens liggen;
  • Moeilijk om hulp kunnen vragen;
  • Slecht hun gevoelens uiten;
  • Pessimistisch zijn.

Hieruit blijkt dus dat je karakter of temperament vooral kan bepalen of je gevoelig voor stress bent of niet. Echter, ook ervaringen en vaardigheden spelen een grote rol. Een persoon die inmiddels 20 jaar werkervaring heeft, zal waarschijnlijk beter tegen stress kunnen dan iemand die pas net begint. Ongeacht wat voor karaktereigenschappen je hebt. Het is hierdoor dan ook mogelijk om je draagkracht en dus je stressbestendigheid te vergroten/verbeteren door nieuwe vaardigheden te leren en ervaring op te doen.

Je kan ook je draagkracht beïnvloeden door de manier waarop je leeft. Je draagkracht wordt bijvoorbeeld minder als je slechte leef- en/of werkgewoonten hebt. Mensen die slecht leven door slecht eten, roken, alcohol, weinig beweging en ontspanning verkleinen hun draagkracht soms drastisch. We kunnen het niet genoeg benadrukken: gezond eten en slapen is een pré, ook voor je stressbestendigheid.

Symptomen van ongezonde stress
Ongezonde stress kan op vier manieren naar buiten komen:

  • Lichamelijke klachten
    Hierbij kan je dus last krijgen van hoofdpijn, rugpijn of nekpijn. Zelfs hartkloppingen of spijsverteringstoornissen kunnen plaatsvinden. Je afweersysteem kan worden aangetast, waardoor je gevoeliger bent voor verkoudheid of griep. Vermoeidheid en slaapproblemen zijn veel voorkomende problemen.
  • Psychische klachten
    Mensen die gestrest zijn, zijn vaak prikkelbaar of cynisch. Je kunt je ook door stress machteloos, ongelukkig of verveeld voelen. Het beïnvloedt enorm je stemming, waardoor je niet lekker in je vel kan zitten.
  • Gedrag
    Ook je gedrag kan worden beïnvloed. Mensen kunnen bazig gaan doen of gemeen uit de hoek komen tegenover anderen. Mensen kunnen ook door stress juist meer neigen naar ongezonde dingen zoals alcohol, drugs, sigaretten of slecht eten. Meestal komt verandering in gedrag dan ook voort uit de vorige twee soorten klachten. Je kan je hierdoor lusteloos of juist somber voelen, waardoor je je meer terugtrekt uit sociale gelegenheden.
  • Geheugen
    Mensen die gestrest zijn, kunnen ook moeite hebben met helder nadenken. Er is sprake van een gebrek aan creativiteit, geheugen en concentratie. Dit kan uiteindelijk leiden tot een negatieve gedachtegang en slechtere prestaties op bijvoorbeeld de werkvloer.

Uit bovenstaande blijkt dat ongezonde stress iets heel vervelends kan zijn, maar vooral ook lastig aan te kaarten is. Gezond eten, goed slapen en ontspanning zijn vaak de sleutel tot een gezonde levensstijl en een stressvrij leven. Belangrijk is dus om niet te veel hooi op je vork te nemen.
Kan jij je in bovenstaande symptomen vinden? Wellicht dat je dan voor jezelf na moet gaan of je niet te veel doet. Schakel desnoods de hulp van een professional in!

Heb jij weleens last van stress? Momenteel ervaar ik wel wat door mijn scriptie! 

Liefs,
Selena

Bron:
https://www.gezondheidsnet.nl/stress-en-burn-out/wat-is-stress