Al langere tijd zat ik niet goed achter mijn bureau. Ik had een naar voren gebogen houding, kromme rug, opgetrokken schouders, benen niet op 90 graden en mijn voeten hield ik vaak ook niet plat op de grond. Zelfs een leek kon direct constateren dat ik absoluut niet goed achter mijn computer zat. Dit moest anders, maar hoe?

Vooropgesteld moet worden is dat zitten niet onze natuurlijke staat is. Het is niet voor niets een van de grotere gezondheidsrisico’s voor de mens geworden. Indien je meerdere uren per dag in een verkeerde houding zit, zal je lichaam veel sneller slijten, maar kun je ook vermoeid raken, hoofd- of rugpijn krijgen en vergroot je de kans op RSI.
Gelukkig bestaat er voor zitten een “basishouding”. Dit is een houding waarbij het lichaam zo min mogelijk belast wordt en (erge) gezondheidsklachten voorkomen kunnen worden.

Waar moeten we op letten?
Belangrijk is dat je je eerst bewust wordt van de manier waarop je zit. Zit je rechtop of merk je dat je voorovergebogen zit? Probeer een zo recht mogelijke houding aan te nemen en zorg hierbij dat je wervelkolom en nek zich in één rechte lijn bevinden. Om dit te bewerkstelligen zijn de hoogte van je beeldscherm en je bureaustoel van belang.

De hoogte van je beeldscherm hangt samen met je ooghoogte. De bovenkant van je beeldscherm moet namelijk afgestemd worden op je ooghoogte (een monitorverhoger kan hierbij uitkomst bieden). Zorg ervoor dat je hierbij een afstand van 50-70 cm tussen je beeldscherm en je ogen aanhoudt.

Nu je de afstand bepaald hebt en rechtop zit, gaan we de stand van je benen en voeten bepalen. Om in de perfecte houding te komen, moet je stoel zodanig in worden gesteld dat je benen in een hoek van 90 graden terecht komen wanneer je je voeten plat op de grond zet. Voor je armen geldt eigenlijk hetzelfde. Stel daarom de armsteunen zo in dat je armen ook in een hoek van 90 graden komen te liggen. Indien je een bureaustoel hebt waarbij ook de rugleuning kan worden ingesteld; stel deze dan zo in dat de rugleuning en zitting tegelijkertijd kunnen kantelen zodat de zithoek van 90 graden altijd behouden blijft.

Als laatste moet er gekeken worden naar de hoogte van je bureau. Stel je bureau op zo’n hoogte in dat je onderarmen en bureaublad in één horizontale lijn komen te liggen.

Hoe zit de ideale werkhouding eruit?

Extra tips
Wil je een nog healthier lifestyle op kantoor creëren? Dan kun je overwegen om je bureaustoel in te wisselen voor een zitbal en je bureau voor een bureau die je zowel zittend als staand kunt gebruiken.

Meer gezonde gadgets voor op kantoor vind je hier.

Heb je twijfels of je goed achter je computer zit? De Optimale Werkplek heeft een handige vragenlijst opgesteld die jouw werkplek kan analyseren en beoordelen. De test vind je hier!

Liefs,
Denise