We weten allemaal dat gezonde voeding een positief effect op ons lichaam heeft, maar wist je ook dat de manier van kauwen bijdraagt aan een gezond gewicht?

We beginnen allemaal direct te kauwen nadat we een hap voedsel hebben genomen. Dit maakt kauwen dan ook de eerste stap in het spijsverteringsproces. Door goed te kauwen wordt de speekselproductie op gang gebracht. Dit is belangrijk, omdat speeksel enzymen bevat die het gebit beschermen en een deel van de voedselvertering op zich nemen.

Effect van snelle eters
Indien er niet goed gekauwd wordt, wordt het voedsel niet goed vermalen en dus ook niet goed verteerd. Het is dus van belang dat we rustig eten en goed kauwen. Hierdoor voorkom je stoornissen in je maagdarmstelsel en kan het voedsel zo makkelijker verwerkt worden door je maag en darmen en beter worden opgenomen door je lichaam. En dit is zo belangrijk! Met al onze verplichtingen, overvolle agenda’s en strakke schema’s.. We need that nutrition and energy, let’s not waste it!

Haastige eters hebben vaak een inefficiënte stoelgang en hebben een grotere kans om dik te worden. Hoe dit kan? De lever, maag en darmen hebben sensoren die het honger- en verzadigingsgevoel regelen. Iemand die haastig eet, krijgt pas veel later het signaal door dat hij of zij verzadigd is. Dit zorgt ervoor dat hij/zij zich als het ware “overeet” en daardoor het risico loopt om dik(ker) te worden.

Ons advies
Eet bewust, laat het speeksel zijn werk doen, proef de smaken die ontstaan tijdens het kauwen. Je maag en darmen zullen je dankbaar zijn; het eten is goed voorbereid en het komt op de ideale temperatuur binnen. Bijkomend voordeel: obstipatie is verleden tijd! Je ontlasting zal je het resultaat van goed kauwen laten zien; het heeft een lichtbruine kleur, is week, heeft de vorm van een sigaar en heeft niet veel geur.

Ben jij een snelle of langzame eter? Ga jij hier nu beter op letten?

Liefs,
Denise