Mensen zijn vaak op zoek naar trucjes of makkelijke manieren om iets te bereiken in hun leven. Helaas blijkt altijd het tegenovergestelde waar te zijn: als je iets wilt bereiken in je leven, dan moet je er hard voor werken.

Als je er over nadenkt, is het eigenlijk bij alles zo. Voor je diploma moet je hard werken, voor je promotie op werk, maar ook in het huishouden. Toch zijn dingen beter vol te houden als je er een gewoonte van maakt. Een gewoonte zit immers dan in je ritme. Alleen hoe maak je van iets nieuws een gewoonte?

21 dagen
Misschien heb je het al weleens eerder gehoord: je hebt minstens 21 dagen de tijd nodig om van iets nieuws een gewoonte te maken. Dit geldt alleen voor kleine handelingen. Hierbij is consistentie in je gedrag een vereiste. Als jij iets nieuws wilt aanleren, is het belangrijk dat je consistent blijft in je handelingen. Wil je bijvoorbeeld vanaf morgen elke dag twee liter water drinken, omdat dat gezond is? Heel goed! Alleen dan moet je er dus ook voor zorgen dat je dit elke dag blijft doen. Je zult merken aan je lichaam en geest dat na die 21 dagen de nieuwe handeling makkelijker zal worden. Of de handeling al automatisme is geworden? Nee, dat niet. Om van een nieuwe gewoonte echt een automatisme te maken, moet je al gauw hier twee tot drie maanden de tijd voor nemen.

Grote veranderingen
Alleen hoe zit het dan met de grote veranderingen in je leven? Grote veranderingen vereisen veel meer handelingen en dus veel meer doorzettingsvermogen. Zoals hierboven is aangegeven: grote veranderingen in je leven is hard werken. Wil je bijvoorbeeld 30 kg afvallen? Neem dan op z’n minst een half jaar de tijd hiervoor. Je zult merken dat grote veranderingen in je leven met veel meer moeite gepaard gaan, waardoor je dus ook veel meer tijd nodig hebt om je doelen te bereiken. Hierbij is niet alleen consistentie de sleutel, maar ook wilskracht en doorzettingsvermogen.

Tips voor nieuwe gewoontes
Heb jij besloten dat jij wat nieuwe gewoontes in je leven wilt? Dan heb ik hier nog wat tips voor je:

  1. Wees consistent in je handelingen. Zorg dat je je nieuwe handeling elke dag doet. Het liefst op dezelfde momenten van de dag.
  2. Begin stap voor stap. Als je te veel nieuwe handelingen op een dag gaat uitvoeren, dan is de kans groter dat je faalt. Begin het liefst met één nieuwe handeling per keer.
  3. Zorg dat je jezelf herinnert aan je handeling door bijvoorbeeld een melding in je telefoon te zetten.
  4. Heb geduld. Nieuwe gewoontes kosten veel tijd, dus geef niet op.
  5. Falen mag heus. Je mag heus wel een keer falen in je nieuwe handeling, maar pak het de volgende dag dan wel weer op.

Succes!

Heb jij nog tips om van iets nieuws een gewoonte te maken?

Liefs,
Selena

Bronnen:
https://timemanagement.nl/nieuwe-gewoonte-aanleren/