Er zijn veel werkplekken waar veel ongezonde snacks aanwezig zijn. Snoeppotten op bureaus, snoepautomaat in de hal, broodje kroket in de kantine, traktaties van collega’s.. Kortom: het is heel makkelijk om te zwichten voor al dat lekkers!

Ook ik heb er veel moeite mee. Bij ons op kantoor wordt er één keer in de maand getrakteerd om alle verjaardagen van die maand te vieren, dan zijn er nog collega’s die trakteren op hun verjaardag én dan hebben we nog collega’s die één keer in de week patat eten.. Al deze gelegenheden bij elkaar zorgen ervoor dat ik iedere week ga snacken op kantoor.

Zelf weet ik dat het niet goedkomt als ik blijf snacken doordeweeks en ook nog in het weekend wil genieten. Ik moest hiermee stoppen, maar hoe!? Ik heb verschillende dingen geprobeerd om het snacken te weerstaan. Een keer ben ik zelfs (letterlijk!) de deur uitgerend toen mijn collega’s mij probeerden over te halen om met hen patat te gaan eten!

Struggle je net als ik met dit soort situaties? Dan heb ik hier een paar tips voor je!

Tips om snacks te weerstaan:

  1. Zorg ervoor dat je voldoende eten bij je hebt. Op het moment dat je (lekkere) trek krijgt, kun je gewoon je eigen eten tevoorschijn toveren. Zo weet je zeker dat je gezonder zult eten en kan je dat broodje kroket in de kantine dus gewoon weerstaan.
  2. Vermijd de plekken waar de snacks liggen. Als je ze niet ziet, word je dus ook niet verleid om ze te eten.
  3. Als je weet dat je collega’s regelmatig snacks bestellen, vraag dan of ze jou er niet meer bij willen betrekken. Als je niet wordt gevraagd, hoef je ook niet na te denken over de vraag of je überhaupt wil snacken.
  4. Weet jij dat je om 16 uur altijd trek hebt in iets zoet? Wees dan voorbereid en neem je eigen gezonde snack mee! Als je weet op welke momenten je zin hebt in iets kan je hier goed op inspelen en je eigen gezonde variant van meenemen. Een klein blokje pure chocolade (minstens 72%!) is altijd gezonder dan een Mars.
  5. Ga een rondje wandelen in de pauze. Dit is wat voor mij het beste werkt. Ik zie de snacks dan niet. Ik ruik ze dan niet. Ik denk er dan zelfs niet meer eens aan. Een half uurtje wandelen is een goede dagelijkse beweging en ook fijn na uren op je bureaustoel te hebben gezeten.

Nu zeg ik niet dat ik álle snacks afwijs. Ik geniet heus wel een keer van een traktatie op het werk of pik ik een patatje mee. Ik probeer de 80/20% regel aan te houden, zodat ik ook hier en daar ook kan genieten.

Ik hoop dat deze tips jou zullen helpen om betere keuzes qua voeding te kunnen maken! Als jij nog tips voor mij hebt, dan hoor ik die ook graag! 😉

Liefs,
Selena