Noten zijn een gezond tussendoortje, mits je ze (net als alle andere voedingsmiddelen) met mate eet. De combinatie van eiwitten en koolhydraten zorgt ervoor dat voeding zwaar te verteren is. Dit betekent voor ons lichaam dat het een hoop energie kost en daarom is een handje (gemengde) noten per dag al voldoende!

Noten voldoen aan de macro’s!
Het eiwitgehalte van noten ligt tussen de 8-22%, het koolhydraatgehalte ligt tussen de 10-33% en het vetgehalte ligt tussen de 45-75%. Daarnaast zijn noten ook een goede vezelbron en bevatten ze doorgaans veel B-vitaminen. Het mag voor zich spreken dat ongebrande en ongezouten noten onze voorkeur hebben! ūüėČ

Hoe zit het met de meest bekende noten?
De meest bekende noten zijn amandelen, cashewnoten, ¬†hazelnoten, macademia’s, paranoten, pistachenoten, pecannoten en walnoten.

Amandelen
Officieel gezien vallen amandelen niet onder noten, maar onder de steenvruchten. Echter, we noemen ze zo vaak in één zin met de andere noten dat we besloten hebben om ze hier toch te benoemen. Amandelen hebben een eiwitgehalte van 19%, een koolhydraatgehalte van 20%, een vetgehalte van 52% (vooral omega 9) en bevatten veel vezels, vitamine K en de vitamines B2 en B3. Daarom hebben onder meer een positief effect op het cholesterolgehalte en de bloeddruk.
Bittere amandelen kun je beter links laten liggen; deze bevatten de giftige stof amygdaline.

Cashewnoten
Cashewnoten hebben een eiwitgehalte van 17% en een vetgehalte tussen de 40-45% (voornamelijk omega-9). Ze bevatten ook caprylzuur en laurinezuur, die respectievelijk schimmelbestrijdend en antiviraal werken. Verder zijn cashewnoten rijk aan magnesium, koper, selenium, zink, natrium en B5. Dit draagt onder andere bij aan een goede weerstand, sterke spieren en zenuwen en een gezond hart.

Hazelnoten
Het eiwitgehalte van hazelnoten is circa 14%, het vetgehalte neemt 50% in beslag en bestaat voornamelijk uit omega-9. Deze noten bevatten juist een extreem weinig omega-6. Daarnaast bevatten ze veel mangaan, vitamine B1, B6 en B11. Het ijzer en koper in deze noot stimuleert de vorming van rode bloedcellen en helpt de botten gezond houden. De vitamines dragen onder andere bij aan een sterk immuunsysteem en het foliumzuur (B12) is zeer gunstig voor zwangere vrouwen.

Macademia’s
Macademia’s hebben “maar” een eiwitgehalte van 8% en bestaan voor 15% uit koolhydraten. Van alle noten hebben zij het hoogste vetgehalte, namelijk 73%! Door de enkelvoudig onverzadigde vetzuren wordt het risico op hart- en vaatziekten verkleind. Deze noot bevat ook veel vitamine B1, B6, magnesium en mangaan. Daardoor¬†zijn ze onder meer goed voor onze hersenen.

Paranoten
Paranoten hebben net als hazelnoten een eiwitgehalte van maximaal 15%. Het vetgehalte ligt rond de 65% en bestaat voornamelijk uit omega 9 en omega 6. Deze noten hebben een relatief hoog gehalte aan selenium, magnesium, kalium, zink, fosfor en vitamine B1. Er wordt gezegd dat paranoten het ontwikkelen van kanker tegengaat, ze goed zijn voor onze huid en diverse huidaandoeningen bestrijden. Omdat er zoveel onverzadigde vetzuren aanwezig zijn, kunnen ze als vervanger van vis worden gebruikt (al raden wij persoonlijk vis nog wel aan!).

Pistachenoten
Pistachenoten hebben een hoog eiwitgehalte, namelijk 20%. Het koolhydraatgehalte zit ook op 20% en qua vetten zit het gehalte op 50%. Daarnaast zijn ze rijk aan kalium, natrium, vitamine A en B1. De groene kleur is te danken aan het ontgiftende chlorofyl. Door de caroteno√Įde antioxidanten verminderen pistachenoten het risico op netvliesveroudering. Er wordt gfezegd dat pistachenoten over lustopwekkende eigenschappen beschikken.

Pecannoten
Pecannoten bestaan voor 8% uit eiwitten en voor ongeveer 18% uit koolhydraten. In vergelijking met de andere noten is het vetgehalte redelijk hoog, namelijk 68% en bestaat voornamelijk uit het ontstekingsbevorderende linolzuur (omega 6). Deze noten zijn verder een goede bron van vitamine B1 en bevatten veel zink. Vooral zink is erg belangrijk voor het goed functioneren van onze lichaamsprocessen.

Walnoten 
Walnoten bestaan voor 15% uit eiwitten en voor 16% uit koolhydraten. In vergelijking met de andere noten bevatten walnoten veel omega-3-vetzuren. Daarnaast bevatten ze veel vitamine B6 en B11 en is de calcium-magnesiumverhouding zo gunstig dat ze bijdragen aan een goede lichaamsopbouw!

Tijdens het schrijven van deze blog kreeg ik spontaan zin om noten te eten. Terwijl ik op andere dagen lang niet altijd een handje noten per dag eet. Hoe zit het met jou? Eet jij een handje noten per dag?

Liefs,
Denise