Een écht gezond tussendoortje vinden kan soms een hele uitdaging zijn. De marketingafdelingen van grote concerns weten precies hoe ze verpakkingen moeten maken en als we hen mogen geloven, zijn zelfs mueslirepen en fruitpakjes (die bomvol suiker zitten!) “het perfecte gezonde tussendoortje”.

Vroeger “wisten we niet beter”; een Liga om 10 uur, een snelle Jelle om 4 uur, want dit zijn toch verantwoorde tussendoortjes? Gelukkig weten we nu beter en weet ik dat deze twee echt niet gezonder of meer verantwoord zijn dan andere koeken.
Nee, als we écht een gezond tussendoortje willen, kunnen we ons beter richten op noten, fruit of groente. Oftewel, producten die de natuur ons biedt.

Groente ook als tussendoortje? Jazeker.. Komkommer, wortels, paprika.. En dan vooral met humus.

Wat hebben we nodig voor 1 grote portie humus?
* 200 gram kikkererwten
* 1,5 el tahin
* Sap van ½ citroen
* 3 el olijfolie
* 1 tl paprikapoeder
* 1 tl (gemalen) komijnzaad
* Peper en Keltisch zeezout naar smaak
* Groente naar keuze (bijv. komkommer, wortels, paprika, selderij etc.)

Wat gaan we doen?
Doe alle ingrediënten in de blender en blend tot je een egale mix hebt. Groente erin dippen et voila!

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Kikkererwten bevatten veel mineralen (ijzer, fosfor, koper, mangaan en molybdeen), vitamine B, eiwitten en vezels. Door de combinatie van vitamine B, ijzer en eiwitten kunnen ze prima als vleesvervanger gebruikt worden. De vezels hebben een gunstige werking op ons spijsverteringsstelsel en ze houden onze bloedsuikerspiegel stabiel. Ook dragen ze bij aan afvallen; ze geven snel (en lang) een verzadigingsgevoel, maar bevatten weinig calorieën. Kikkererwten bevatten ook fyto-oestrogenen; dit zijn hormonen die overeenkomen met onze lichaamseigen oestrogenen. Fyto-oestrogenen hebben een positief effect op overgangsklachten.
  • Tahin is een pasta gemaakt van sesamzaad. Sesamzaad zit bomvol vitaminen B en E, mineralen (seleen, ijzer, potassium fosfor, koper, magnesium, zink, mangaan), onverzadigde vetzuren en sterke antioxidanten. Het bevat zelfs meer calcium dan melk; daarom beschermt het ons daardoor tegen botontkalking. Daarnaast bevat sesamzaad veel voedingsvezels en heeft daardoor een zeer gunstige werking op onze spijsvertering. Verder brengt sesamzaad ons cholesterolgehalte in evenwicht, ontdoet het ons lichaam van giftige afvalstoffenheeft een positief effect op een hoge bloeddruk en leveraandoeningen (het ondersteunt onze lever doordat het methionine bevat), voorkomt bloedarmoede en bevordert een gezonde celgroei. Sesamzaad is makkelijk verteerbaar.
  • Citroenen bevatten veel vitamine C en versterken daardoor ons immuunsysteem. Ook bevatten citroenen vitamine B, kalium, magnesium, ijzer en calcium. De aanwezige antioxidanten zorgen ervoor dat vrije radicalen veilig uit je lichaam gevoerd worden en dit maakt dat de citroen een krachtige detoxer is voor onze lever.
  • Olijfolie bestaat voor circa 70% uit onverzadigde vetten en deze vetten verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast bevat olijfolie veel antioxidanten. Deze antioxidanten dragen onder andere bij aan cholesterolverlaging en verminderen het risico op ontstekingen. Olijfolie is ook een belangrijke bron van vitamine E.
  • Paprika bevat veel vitamines, te weten A, B, E en K. Daarnaast bevat paprika ook veel fytonutrienten; deze stoffen helpen ons lichaam met het elimineren van vrije radicalen waardoor ons immuunsysteem wordt aangesterkt en de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 aanzienlijk te verminderen.
  • Komijnzaad bevat veel ijzer (voorkomt bloedarmoede), mangaan, calcium en magnesium. Komijn bevordert de aanmaak van schildklier- en leverenzymen, wat er voor zorgt dat wij een betere spijsvertering hebben en ons lichaam goed ontgiftigd wordt. Daarnaast werkt het ook als antioxidant en wordt ons immuunsysteem er dus door versterkt.
  • Peperine is de belangrijkste werkende stof in peper. Peperine is een antioxidant die bijdraagt aan een betere opname van voedingsstoffen en werkt ontstekingsremmend. Peper heeft ook een gunstig effect op onze stofwisseling.
  • Keltisch zeezout bevat vierentachtig mineralen en spoorelementen die allemaal in de perfecte verhouding, samenstelling en balans ten opzichte van elkaar staan. Ons lichaam herkent dit zout en neemt het makkelijk op.

Enjoy!

Liefs,
Denise