Op zoek naar een snelle, gezonde en voedzame snack? Denk dan eens aan geroosterde kikkererwten!

Kikkererwten zijn zeer veelzijdige peulvruchten; je kan het eten als gezonde koolhydraatvariant of als vleesvervanger, je maakt er een heerlijke hummus of salade van of eet ze als een snackje tussendoor. Ze zijn ook goede chipsvervangers 😉 !

Bereidingstijd
* 30 minuten

Wat heb je nodig voor twee porties?
* 400 gram kikkerwten (uitlekgewicht)
* Kruiden en poeders naar keuze (bijv. chilipoeder, snufje Keltisch zeezout en paprikapoeder voor de pittige variant of kaneel en honing voor de zoete variant. Natuurlijk ben je ook vrij om zelf een eigen mix te maken!)
* 2 el ghee of kokosolie

Wat gaan we doen?
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Smelt ondertussen de olie en meng het met de kruiden en poeders naar keuze. Doe dit oliemengsel bij de kikkererwten en meng alles goed door elkaar heen.
Doe de kikkererwten in een bakschaal en zet ze voor 25 minuten in de oven.

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Kikkererwten bevatten veel mineralen (ijzer, fosfor, koper, mangaan en molybdeen), vitamine B, eiwitten en vezels. Door de combinatie van vitamine B, ijzer en eiwitten kunnen ze prima als vleesvervanger gebruikt worden. De vezels hebben een gunstige werking op ons spijsverteringsstelsel en ze houden onze bloedsuikerspiegel stabiel. Ook dragen ze bij aan afvallen; ze geven snel (en lang) een verzadigingsgevoel, maar bevatten weinig calorieën. Kikkererwten bevatten ook fyto-oestrogenen; dit zijn hormonen die overeenkomen met onze lichaamseigen oestrogenen.  Fyto-oestrogenen hebben een positief effect op overgangsklachten.

Enjoy!

Liefs,
Denise