Waarom ei-muffins? Omdat ei-muffins makkelijk te maken zijn en ook nog eens heerlijk smaken!

Warm zijn ze het lekkerst, maar je kan ze prima in de koelkast bewaren of zelfs invriezen. Zo heb je altijd een lekkere snack om mee te nemen voor onderweg of werk!

Bereidingstijd
* ± 35 min

Wat heb je nodig voor 7 muffins?
* 4 eieren
* 80 gram spinazie
* 50 gram gerookte zalm
* Peper en Keltisch zeezout naar smaak

Wat gaan we doen?
* Snijd de spinazie en gerookte zalm fijn. Doe de spinazie, zalm en eieren in een kom en roer alles door elkaar. Eventueel kruiden naar smaak.
* Vet je muffinbakvorm eventueel in en verdeel de inhoud van de kom over de bakvorm.
* Vervolgens zet je de bakvorm voor 30 min in de oven op 200 graden.

Met dit recept kan je eindeloos variëren. Een ander voorbeeld is de ei-muffin te vullen met tomaat en hüttenkäse of met bacon en ui. Yum!

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Eieren zijn natuurlijk goede eiwitbronnen, bevatten Omega-3-vetzuren en de nodige vitamines en mineralen (A, B12, D, zink, selenium en ijzer). Door de luteïne in het eigeel is het dé antioxidant voor onze ogen en door de choline hebben eieren een gunstige werking op de verlaging van de vetten in ons bloed. Daarnaast verbetert de darmperistaltiek (darmbeweging) wat gunstig is voor mensen met trage darmen.
  • Spinazie zit bevat enorm veel vitamines (A, B, C, E en K), mineralen (magnesium, mangaan, calcium, ijzer, kalium, fosfor, zink, seleen en koper) en vezels. Ook bevat het foliumzuur wat goed is voor vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn. Bijkomend voordeel; spinazie bevat weinig calorieën.
  • Zalm bevat veel essentiële Omega-3 vetzuren die ontstekingsremmend werken en die het cholesterol in het bloed verlagen en daarmee de kans op hart- en vaatziekten verminderen. Daarnaast bevat zalm ook veel vitamine B en magnesium. Magnesium heeft een positief effect op ons zenuwstelsel en draagt bij aan het verlagen van de bloeddruk.
  • Peperine is de belangrijkste werkende stof in peper. Peperine is een antioxidant die bijdraagt aan een betere opname van voedingsstoffen en werkt ontstekingsremmend. Peper heeft ook een gunstig effect op onze stofwisseling.
  • Keltisch zeezout bevat vierentachtig mineralen en spoorelementen die allemaal in de perfecte verhouding, samenstelling en balans ten opzichte van elkaar staan. Ons lichaam herkent dit zout en neemt het makkelijk op.

Enjoy!

Liefs,
Selena