Er zijn van die dagen dat we weinig tijd in de ochtend hebben. Of (eerlijk is eerlijk) we hebben geen zin om allerlei kookboeken en websites door te spitten voor hét perfecte ontbijtje of lunchgerecht.

Soms ben ik weken on fleek met mijn eetschema’s, maar er zijn ook dagen bij waarop ik gewoon iets wil maken met de ingrediënten die ik in huis heb zonder er bij na te denken. Oh, en dat het snel klaar is, koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en vezels bevat zou ook fijn zijn! Let’s go back to the basics!

Bereidingstijd
* ± 5 min

Wat hebben we nodig voor 1 persoon?
* Eén plakje (volkoren) roggebrood met (ongezouten) roomboter
* 1 ei
* 1/2 avocado
* 1 tl kokosolie
* Snufje peper, paprikapoeder, gemberpoeder, knoflookpoeder en peterselie (Als je nu denkt van oh my.. voel je vrij om andere kruiden te gebruiken!)

Wat gaan we doen?
Indien we ons plakje roggebrood nog niet hebben besmeerd met roomboter, dan doen we dat eerst.
We smelten de kokosolie in een pan en bakken hierin het ei. Bestrooi het ei met peper, paprikapoeder, gemberpoeder, knoflookpoeder en peterselie of je eigen kruiden.
Snijd de halve avocado in plakjes (of nog makkelijker, prak de avocado) en beleg je plakje roggebrood er mee. Leg het ei er boven op et voila!

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Roggebrood heeft veel voordelen ten opzichte van normaal (volkoren)brood. Zo bevat het veel meer vezels (goed voor onze stoelgang), vitamine E, ijzer (belangrijk voor onze energievoorziening) en kalium (goed voor onze bloeddruk en vochtbalans). Roggebrood bevat ook veel vitamine B6 wat bijdraagt aan een goede spijsvertering en een sterke weerstand. Roggebrood geeft ook een lang verzadigd gevoel, wat een fijne bijkomstigheid is als we op ons gewicht letten.
  • Roomboter is veel gezonder dan de bewerkte botersoorten zoals halvarine en margarine. Roomboter bevat veel vitamine A, D, E en K. Vitamine A is onder andere goed voor onze ogen, schildklier en bijnier. Vitamine D bevordert de opname van calcium. Vitamine E beschermt onze cellen tegen oxidatie van onverzadigde vetzuren, is goed voor onze weerstand en bevordert de stofwisseling in onze cellen. Vitamine K is belangrijk voor het voorkomen van bloedproppen en hersenbloedingen, zorgt voor de aanmaak en onderhoud van botten en gewrichten, houdt onze tanden sterk en houdt onze vaatwanden soepel. Roomboter bevat ook arachidonzuur; dit omega-6 vetzuur behoort tot de essentiële vetten (vetten die het lichaam niet zelf kan aanmaken) en helpt het hart om hartinfarcten te voorkomen.
  • Eieren zijn natuurlijk goede eiwitbronnen, bevatten Omega-3-vetzuren en de nodige vitamines en mineralen (A, B12, D, zink, selenium en ijzer). Door de luteïne in het eigeel is het dé antioxidant voor onze ogen en door de choline hebben eieren een gunstige werking op de verlaging van de vetten in ons bloed. Daarnaast verbetert de darmperistaltiek (darmbeweging) wat gunstig is voor mensen met trage darmen.
  • Avocado’s vallen onder de goede vetten; ze verminderen de kans op diabetes en helpen ons cholesterolgehalte in balans te houden. Daarnaast zitten vol vitamines (A, B, C, D, E en K), foliumzuur (goed voor vrouwen die zwanger proberen te worden of zwanger zijn), omega-3 vetzuren (goed voor ons hart, ogen en concentratie) en luteïne (beschermt tegen staar, maculaire degeneratie en bepaalde vormen van kanker). De kalium in de avocado’s helpen ons het cholesterolgehalte en bloeddruk in balans houden en/of naar beneden te brengen.
  • Kokosolie valt onder de gezonde vetten. Het draagt onder andere bij aan een laag/lager cholesterolgehalte en een goede breinfunctie, kan bijdragen bij afvallen en dus het verminderen van het gevaarlijke buikvet. Daarnaast doodt kokosolie schimmels, bacteriën en virussen.
  • Peperine is de belangrijkste werkende stof in peper. Peperine is een antioxidant die bijdraagt aan een betere opname van voedingsstoffen en werkt ontstekingsremmend. Peper heeft ook een gunstig effect op onze stofwisseling.
  • Paprika’s bevatten veel vitamines, te weten A, B, E en K. Daarnaast bevatten ze ook veel fytonutrienten; deze stoffen helpen ons lichaam met het elimineren van vrije radicalen waardoor ons immuunsysteem wordt aangesterkt en de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 aanzienlijk te verminderen.
  • Gember bevat ontstekingsremmende stoffen en is zeer geschikt bij verkoudheden en de griep.  Daarnaast stimuleert het onze spijsvertering, helpt het tegen maagproblemen en misselijkheid.
  • Knoflook heeft een geneeskrachtige werking door de zwavelachtige stof allicine. Knoflook helpt infecties bestrijden omdat het werkt als een natuurlijk antibioticum. Daarnaast helpt knoflook ons cholesterolgehalte te verlagen, het risico op een hartaanval en hersenbloeding  te verlagen, ons immuunsysteem versterken en gaat het plaguevorming in onze vaten tegen. Knoflook bevat ook hoge niveaus iodine; deze stof biedt ondersteuning bij schildklierproblemen. Een ander voordeel van knoflook is dat het de warmteproductie van ons lichaam stimuleert wat als gevolg heeft dat er meer calorieën worden verbrand in plaats van worden opgeslagen als vet.
  • Peterselie zit vol vitaminen (A,B, C en K) en mineralen (magnesium, kalium, calcium, ijzer, fosfor, mangaan, zwavel en foliumzuur). Peterselie versterkt ons immuunsysteem, helpt bij nervositeit, werkt ontsmettend op ons spijsverteringskanaal en onze urinewegen, werkt ontstekingsremmend, voorkomt een opgeblazen gevoel, werkt ontslakkend en ontgiftend voor ons lichaam, geeft energie, stimuleert het hart, ondersteunt de bijnieren en helpt bij het genezen van nieraandoeningen (nierstenen).

Enjoy!

Liefs,
Denise