De “Road to Success” is mijn persoonlijke verhaal over de zoektocht naar een healthy lifestyle. Waarom ik dit doe? Ik wil graag beter worden in CrossFit en mezelf een keer kwalificeren voor een CrossFit wedstrijd! Hiervoor moet ik echter wel wat aan mijn voeding doen en het liefst ook nog een paar kg kwijtraken.. In mijn blog neem ik jullie mee in mijn zoektocht en schrijf ik over mijn gedachtes, struggles en bevindingen als het aankomt tot het creëren van een healthy lifestyle!

Op Facebook werd ik uitgenodigd voor het evenement “behaal je eigen doel”. Dit evenement is georganiseerd door mijn voedingsdeskundige Anoek van Bellehealth. De bedoeling van dit evenement is dat je binnen 8 weken tijd je gestelde doel gaat behalen. Zonder te twijfelen, had ik me gelijk aangemeld voor de challenge.

So far, but not so good..
Ik kan namelijk wel een beetje extra motivatie gebruiken. Een steun in de rug. Ik probeer heel hard om weer op mijn vertrouwde pad naar succes te komen, maar het gaat eigenlijk alles behalve goed. Ik ervaar behoorlijk veel stress van mijn scriptie (laatste loodjes!!) en kom steeds moe van werk thuis. Het enige wat ik na een dag werken wil doen, is op de bank liggen en Netflix kijken. RUST! Dat is het enige wat ik wil op dat moment. Ik weet dat ik slecht bezig ben, want sporten is juist goed voor je als je stress ervaart en wat energie tekort komt. Toch lukt het me niet om mezelf naar de box te slepen, waar ik eigenlijk best wel van baal.

De challenge
Dus vorige week was het weer tijd dat ik op bezoek ging bij Anoek. Samen met 10 andere vrouwen doe ik mee aan de challenge. Dit was de eerste keer sinds december(!) dat ik weer op de weegschaal stond. Zoals verwacht, was mijn weging alles behalve goed. Ik zeg eerlijk: ik ben nog nooit zo ‘dik’ geweest zoals ik nu ben. Het was een pijnlijk moment, maar ik had het wel verwacht.

Gezien ik de laatste tijd niet veel heb gesport, is mijn hele stofwisseling en weet ik het allemaal veranderd. Het aantal calorieën wat ik op een dag mag eten is natuurlijk nu veel minder nu ik niet meer zoveel sport. Aangezien ik ook wil afvallen, betekent dat dat ik nóg minder mag eten dan dat ik gewend ben. Dubbel pijnlijk.

We konden drie doelen kiezen voor de challenge: spiergroei, afvallen in kg’s of vetpercentage verlagen. Gezien ik spiergroei niet nodig heb en mijn gewicht niet representatief is voor mijn lichaam (gespierd + vetjes), koos ik ervoor om mijn vetpercentage te verlagen. Volgens de computer kan ik in 8 weken tijd een vetpercentage van 2,6% kwijtraken. Of dat lukt? We zullen zien. Als ik het wil halen, moet ik nu wel serieuzer aan de gang dan dat ik nu bezig ben.

Bewust
Nu ik weer bezig ben met calorieën tellen en mijn lichaam, ben ik wel heel bewust van wat ik naar binnen werk. Ik probeer de hoeveelheid snacks langzaam af te bouwen en wat meer voedzame producten tot me nemen. Ik dénk dat als ik het sporten ook weer oppak zoals voorheen, dat ik dan mijn doel wel zou kunnen behalen.

Ik ben nu 1,5 week verder. Ik merk aan mezelf dat ik weer genoeg water drink en ietsjes minder met snacks. Wie weet dat ik over twee weken het snacken heb afgezworen en weer aan het sporten ben. Ik hoop het tenminste!

Duim je voor me? Als je nog goede tips en tricks voor me hebt, dan hoor ik het graag!

Liefs,
Selena

Foto gemaakt door PicMaickel in samenwerking met Afgemat.