“When the breath wanders, the mind also is unsteady. But when the breath is calmed, the mind too will be still, and the yogi achieves long life. Therefore, one should learn to control the breath”.

En dit is precies waarom ik een paar jaar geleden met yoga ben begonnen. Iedere dag hebben we zoveel aan ons hoofd. Soms kun je je weg vinden in de chaos, maar er zijn ook momenten waarop je alle losse puntjes niet meer met elkaar kan verbinden. De gedachten gaan maar door, het overzicht raak je kwijt en je weet even niet meer welke stap je het best als eerste kan zetten.

Liefde op het tweede gezicht
Om een of andere reden kreeg ik op een dag het grandioze idee om yoga te gaan proberen en dus stond ik niet lang daarna op mijn matje bij My Yoga. Niet helemaal wetende hoe ik de houdingen aan moest nemen, laat staan hoe ik moest ademen!
Na de les was ik dan ook niet overtuigd dat yoga echt iets voor mij was. Toch besloot ik het nog een kans te geven en toen gebeurde het..

Ik was verkocht!

Natuurlijk kon ik de houdingen nog steeds niet en ademhalen ging ook totaal onbewust, maar er was wel iets veranderd. Ik vond mijn rust. Daar. Op mijn matje.

Voor het eerst sinds hele lange tijd was mijn hoofd gewoon rustig. Geen ronddwalende gedachtes, maar een opgeruimd hoofd. Wauw!
Ik heb me aangemeld voor de introductiecursus en inmiddels zijn we alweer een paar jaar verder.

Waarom yoga
Yoga wordt al eeuwenlang beoefend door zowel mannen als vrouwen. Het draait echter niet alleen om rust te krijgen in je hoofd.
Deze vorm van trainen versterkt je spieren, vergroot je stabiliteit en flexibiliteit, verbetert je bloedcirculatie, zorgt voor een betere nachtrust, helpt je lichaam om afvalstoffen af te scheiden, helpt je om trauma’s of oud zeer te verwerken, verbetert de spijsvertering, kan pijn verminderen, verbetert je ademhaling, helpt je om jezelf te accepteren en beter voor jezelf te zorgen, maakt je energieker, brengt je dichter bij jezelf en helpt je om gelukkiger te maken.
Na verloop van tijd neem je hetgeen dat je op je matje leert, ook mee in je dagelijkse leven. Zo leer je bijvoorbeeld in moeilijke yogaposes door te ademen. Deze ademhaling zorgt er in het dagelijkse leven voor dat je stressvolle situaties beter de baas kan blijven.

Kortom genoeg redenen om een keer yoga te proberen! 😉

BoxingYoga
Ondanks dat er zoveel vormen van yoga zijn, volg ik zelf alleen Vinyasa en Yin Yoga lessen. Pas geleden heb ik bij The Sweat Series kennisgemaakt met een nieuwe vorm van yoga; BoxingYoga. Het lijkt misschien een bijzondere combinatie, maar toch hebben deze twee sporten een paar dingen met elkaar gemeen!
BoxingYoga combineert bokstechnieken met traditionele en innovatieve yogahoudingen. Tijdens de lessen werk je aan het opbouwen van je kracht, flexibiliteit, mobiliteit en balans.
Deze vorm van yoga wordt steeds populairder onder boksers en kickboksers; ze worden soepeler in de schouders en heupen, maar tegelijkertijd versterken ze ook hun core en rug.

Voor de les dacht ik nog dat een BoxingYoga les bestond uit een deel boksen (eerste deel) en een deel yoga (afsluitende deel), maar al gauw werd duidelijk dat ik dit verkeerd had bedacht! De oefeningen en houdingen lopen juist vloeiend in elkaar over. Zo kan je beginnen met een bokscombinatie om vervolgens uit te komen in de downward dog.
Onze lerares Malou deed iedere nieuwe houding eerst voor en daarna was het aan ons. Zo soepel en mooi als zij het doet liet me denken dat ook ik de houding ook wel kon. Think again!
Wat heb ik gestruggeld met sommige houdingen. Mijn vriendinnetje heeft me meerdere keren hoofdschuddend op de mat zien liggen/hangen.
Het lang(er) vasthouden van bepaalde houdingen maakte deze les zwaar voor mij; al binnen no time was mijn lichaam verzuurd. Ook kwam ik er tijdens deze les weer achter dat mijn core nog steeds niet sterk genoeg is.

Maar ondanks dat ik deze les echt pittig vond, vond ik het wel een hele toffe ervaring. Het is een hele andere manier van yoga beoefenen en ik weet zeker dat je hier heel sterk en soepel van wordt.
Voor mij is het echter net een stapje te ver; ik doe yoga ter ontspanning en dit was mij net iets te intensief 😉 !

Ben je benieuwd of BoxingYoga iets is voor jou? Dan kan je hier meer info vinden.

Wij zijn benieuwd of jij het aandurft! 😉

Liefs,
Denise