Hoe populair Skyr en de bakjes Protein nu ook zijn, vergeet deze voor nu héél even. Per toeval heb ik namelijk dé lekkerste schapenmelkyoghurt ontdekt in het koelvak!

Normaal zit er zo’n specifieke smaak aan schapenmelk- en geitenmelkyoghurt, maar deze schapenmelkyoghurt van Bongastate is juist super romig en zacht van smaak! Reden genoeg dus om er een heerlijk ontbijtje van te maken!

Bereidingstijd
* ± 6 min

Wat heb je nodig voor 1 portie?
* 200 ml yoghurt
* 1 peer
* 2 el havermout
* 1 el rozijnen
* 1 el kokosrasp
* Snuf kaneel

Wat gaan we doen?
Snijd de peer in kleine stukjes en voeg deze toe aan de yoghurt. Strooi daarna de havermout, rozijnen en kokosrasp erover heen en maak het af met een snuf kaneel.

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Yoghurt is een goede eiwitbron en bevat vitamines (waaronder B12 en D) en mineralen (waaronder calcium, magnesium, kalium, zink, fosfor. Kalium en calcium dragen bij aan een lage(re) bloeddruk). Yoghurt is ook een goede bron van probiotica. Zo bevat het melkzuur- en bifidobacteriën. En juist deze bacteriën ondersteunen onze spijsvertering, bieden ondersteuning bij darmklachten zoals obstipatie en diarree en stimuleren ons immuunsysteem.
  • Peren zitten boordevol vezels, vitaminen (C, B en K) en mineralen (calcium, kalium, koper, magnesium en mangaan). Doordat ze ook foliumzuur bevatten zijn ze goed voor zwangere vrouwen. Peren bevatten ook boron; deze stof ondersteunt calcium bij het steviger maken van onze botten. Voor mensen met diabetes type 2 zijn peren ook goed; peren bevatten namelijk stoffen (flavanolen, vezels en anthocyanen) die de insulinegevoeligheid verhogen.
  • Havermout bevat de nodige vitamines en mineralen (B1, B2, B6, E, K, caroteen, zink, ijzer, fosfor en magnesium). De bloedsuikerspiegel blijft stabiel, het verbetert de stoelgang en door de hoge verzadigingsgraad draagt het ook bij aan het tegengaan van diabetes.
  • Rozijnen bevatten vitamine B en diverse mineralen zoals kalium, koper, mangaan, ijzer, fosfor en borium. Borium is handig voor als we ouder worden; het verstevigd namelijk onze botten. Rozijnen helpen ook bij de opname van voedingsstoffen, stimuleren ons spijsverteringssysteem en remmen ook de groei van diverse mondbacteriën af. Doordat rozijnen ook anthocyaninen (een van de sterkst werkende antioxidanten in groente en fruit) bevatten hebben ze ook een ontstekingsremmende en antiallergische werking.
  • Kokos werkt ontstekingsremmend en versterkt het immuunsysteem. Het zorgt er ook voor dat magnesium en calcium beter worden opgenomen door het lichaam. Daarnaast vermindert kokos het risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Ook verbetert de spijsvertering en versnelt zelfs de stofwisseling door kokos; door de snellere verbranding ondersteunt dit je bij afvallen.
  • Kaneel bevat veel antioxidanten en heeft daardoor ontstekingsremmende eigenschappen. Daarnaast verlaagt kaneel de bloedsuikerspiegel waardoor je lichaam minder insuline aanmaakt en het dus diabetes tegenwerkt.

Enjoy!