Onder het mom van “never skip breakfast” een easy superfood ontbijtje!

Ook al zijn de meningen over superfoods verdeeld, ik ben fan!

Bereidingstijd
* Dit ontbijtje kan het beste een avond van te voren gemaakt worden. Voorbereiding zelf kost circa 5 minuten.

Wat heb je nodig voor één portie?
* Sap van 1 sinaasappel
* 5 aardbeien
* 5 frambozen
* 3 el chiazaad
* 1 el rozijnen
* 1 el cacaonibs

Wat gaan we doen?
Pers het sap uit de sinaasappel. Doe het sap in een bakje/kommetje en voeg de chiazaad toe. Mix het goed met elkaar en zet het een nachtje in de koelkast zodat de chiazaadjes goed kunnen weken en je een mooi mengsel krijgt.
Was de aardbeien en frambozen en snijd de aardbeien in partjes en de frambozen door de helft. Voeg ze de volgende ochtend samen met de rozijnen en cacaonibs toe aan de chiazaadjes.
Je kunt dit ook als tussendoortje gebruiken of andere ingrediënten naar keuze toevoegen.

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Sinaasappelen bevatten veel vitamine A, B1, en C. Vitamine C en fytonutrienten zorgen ervoor dat vrije radicalen worden afgevoerd en geen schade in ons lichaam kunnen aanrichten. De mineralen die het bevat zijn calcium en kalium wat ze goed maakt voor onze botten en tanden. Naast vitaminen en mineralen bevat het ook veel vezels, welke goed zijn voor onze darmen. De sinaasappel bevat ook de stof herperidine, welke bijdraagt aan het verminderen/tegengaan van ontstekingen en het verlagen van een (te) hoge bloeddruk. Sinaasappels zorgen er namelijk voor dat het suikergehalte van ons bloed onder controle blijft.
    Citrusvruchten, en daarom dus ook de sinaasappel, ondersteunen de nieren. Het kan gezien worden als een tonicum, wat een versterkend middel is voor de nieren. Door sinaasappelsap (of sap van ander citrusfruit) te drinken, heb je minder kans om nierstenen te krijgen.
  • Aardbeien bevatten een grote hoeveelheid vitamine C (goed voor ons immuunsysteem, onze huid en ons haar) en foliumzuur (goed voor vrouwen die zwanger willen worden of zijn) en kalium (regelt de vochtbalans van ons lichaam en is belangrijk voor een goede bloeddruk). Daarnaast bevat het ook veel vitamine K en magnesium, welke bijdragen aan de instandhouding van ons botweefsel. Aardbeien bevatten ook veel mangaan wat bijdraagt aan de bestrijding van zuurstofradicalen.
  • Frambozen zitten vol vitamine C en ellagzuur, wat er voor zorgt dat ons immuunsysteem versterkt wordt en dat vrije radicalen onschadelijk gemaakt worden in ons lichaam. Andere vitamines die de framboos bevat zijn E en K. Foliumzuur (vitamine B11) helpt bij de aanmaak van bloedcellen in het beenmerg en is natuurlijk noodzakelijk voor vrouwen die zwanger willen worden of zijn. Frambozen bevatten ook veel vezels, wat weer goed is voor onze stoelgang. Een ander bijkomend voordeel; ze bevatten weinig calorieën.
  • Chiazaadjes bevatten veel mineralen (magnesium, selenium, ijzer, kalium, calcium), eiwitten, omega 3-vetzuren en erg veel vezels. Chiazaadjes helpen bovendien bij afvallen en het gewicht onder controle houden, omdat ze je een lang verzadigd gevoel geven.
  • Rozijnen bevatten vitamine B en diverse mineralen zoals kalium, koper, mangaan, ijzer, fosfor en borium. Borium is handig voor als we ouder worden; het verstevigd namelijk onze botten. Rozijnen helpen ook bij de opname van voedingsstoffen, stimuleren ons spijsverteringssysteem en remmen ook de groei van diverse mondbacteriën af. Doordat rozijnen ook anthocyaninen (een van de sterkst werkende antioxidanten in groente en fruit) bevatten hebben ze ook een ontstekingsremmende en antiallergische werking.
  • Cacao bevat veel magnesium; dit is erg belangrijk voor het functioneren van ons zenuwstelsel. Naast magnesium bevat het ook de mineralen ijzer, chromium, mangaan, zink en koper. Er wordt gezegd dat rauwe cacao de hoogste concentratie van antioxidanten heeft van alle voedingsmiddelen.

Enjoy!