Als er iemand is die weet hoe je lekkere en gezonde snacks moet maken, is het Rens Kroes wel! Normaal gesproken bedenken wij onze eigen recepten, maar deze muffins zijn zó goed, dat we je dit recept gewoon niet willen onthouden.

Het is een makkelijk recept, kost niet veel tijd en is wat ons betreft het perfecte, gezonde tussendoortje (ook voor onderweg)!

Bereidingstijd
* ± 40 min

Wat heb je nodig voor zes muffins?
* Kokosolie, voor het invetten van de muffinvormpjes (tenzij je siliconenvormpjes hebt)
* 2 eieren
* 1 banaan
* 100 ml plantaardige melk
* 1 el vers geperste citroensap
* 2 tl baking soda
* 1 tl kaneelpoeder
* 200 gram havermeel
* 6 medjooldadels, zonder pit
* 100 gram bevroren blauwe bessen

Wat gaan we doen?
Verwarm de oven voor op 180 graden en vet de muffinvormpjes in (tenzij je dus de siliconenvormpjes hebt). Doe de eieren, de banaan, de melk en het citroensap in de blender en mix luchtig. Schep het over in een kom en voeg de baking soda, kaneel en havermeel toe. Roer totdat je een dik beslag hebt. Snijd de dadels in kleine stukjes en meng die samen met de blauwe bessen door het beslag. Roer goed en verdeel het beslag over de vormpjes. Bak ze circa 30 minuten in de voorverwarmde oven en laat afkoelen.

Even op een rijtje wat dit recept gezond maakt..

  • Kokosolie valt onder de gezonde vetten. Het draagt onder andere bij aan een laag/lager cholesterolgehalte en een goede breinfunctie, kan bijdragen bij afvallen en dus het verminderen van het gevaarlijke buikvet. Daarnaast doodt kokosolie schimmels, bacteriën en virussen.
  • Eieren zijn natuurlijk goede eiwitbronnen, bevatten Omega-3-vetzuren en de nodige vitamines en mineralen (A, B12, D, zink, selenium en ijzer). Door de luteïne in het eigeel is het dé antioxidant voor onze ogen en door de choline hebben eieren een gunstige werking op de verlaging van de vetten in ons bloed. Daarnaast verbetert de darmperistaltiek (darmbeweging) wat gunstig is voor mensen met trage darmen.
  • Bananen zijn goed voor ons omdat ze veel vitamines, mineralen en spoorelementen bevatten (A, B3, B6, C, magnesium, kalium, ijzer, selenium, tryptofaan en fosfor). Door de magnesium, kalium en B-vitaminen is de banaan zeer geschikt voor sporters.
  • Plantaardige melk is beter te verteren dan bijvoorbeeld koemelk. Koemelk bevat veel melkeiwitten en melksuiker dat lastig te verteren is door onze darmen.
  • Citroenen bevatten veel vitaminen, mineralen (B, C, citroenzuur, flavonoïden, kalium, magnesium, ijzer, koper en fosfor) en vezels.
  • Baking soda wordt gebruikt als rijsmiddel, zuurteregelaar en stabilisator. Pas met op met baking soda in het geval van zwangerschap, oedeem (vochtophoping), leverziekten, hoge bloeddruk en een te laag kaliumgehalte.
  • Kaneel bevat veel antioxidanten en heeft daardoor ontstekingsremmende eigenschappen. Daarnaast verlaagt kaneel de bloedsuikerspiegel waardoor je lichaam minder insuline aanmaakt en het dus diabetes tegenwerkt.
  • Haver(meel) bevat de nodige vitamines en mineralen (B1, B2, B6, E, K, caroteen, zink, ijzer, fosfor en magnesium). De bloedsuikerspiegel blijft stabiel, het verbetert de stoelgang en door de hoge verzadigingsgraad draagt het ook bij aan het tegengaan van diabetes.
  • Medjooldadels zijn gezonde zoetmakers. Ze bevatten veel vitaminen en mineralen (A, B, C, E, K, magnesium, calcium, kalium, zink en ijzer) en antioxidanten. De grote hoeveelheid vezels voorkomen obstipatie en door de koolhydraten geven ze snel energie.
  • Blauwe bessen bevatten enorm veel antioxidanten en het bevat anthocyaan wat er voor zorgt dat vetophoping in de bloedvaten vermindert. Daardoor hebben blauwe bessen een gunstige werking op hart- en bloedvaten.

Enjoy!

Liefs,
Denise (& Rens Kroes 😉 )