Mijn hele leven sport ik al en de laatste vier jaar ben ik matties met CrossFit geweest. Zoveel progressie als ik in het begin boekte, zo hard sta ik nu stil. I need to get back on track!
Daarom heb ik een doel gesteld. En niet zo’n kleintje ook. Ik wil weten hoe fit en hoe gespierd ik kan worden. Ik wil weten wat de max is van mijn lichaam.
Ik heb er een jaar lang voor uitgetrokken om hier achter te komen. In mijn persoonlijke blogs neem ik je mee!

Gym is life, gym is therapy
14 april, de blog van Selena over stress kwam online. Natuurlijk lezen we elkaars blogs altijd, maar in deze was ik dit keer iets meer geïnteresseerd. Wat zijn de symptomen van stress eigenlijk?

  • Lichamelijke klachten
    Hierbij kan je dus last krijgen van hoofdpijn, rugpijn of nekpijn. Zelfs hartkloppingen of spijsverteringstoornissen kunnen plaatsvinden. Je afweersysteem kan worden aangetast, waardoor je gevoeliger bent voor verkoudheid of griep. Vermoeidheid en slaapproblemen zijn veel voorkomende problemen.
  • Psychische klachten
    Mensen die gestrest zijn, zijn vaak prikkelbaar of cynisch. Je kunt je ook door stress machteloos, ongelukkig of verveeld voelen. Het beïnvloedt enorm je stemming, waardoor je niet lekker in je vel kan zitten.
  • Gedrag
    Ook je gedrag kan worden beïnvloed. Mensen kunnen bazig gaan doen of gemeen uit de hoek komen tegenover anderen. Mensen kunnen ook door stress juist meer neigen naar ongezonde dingen zoals alcohol, drugs, sigaretten of slecht eten. Meestal komt verandering in gedrag dan ook voort uit de vorige twee soorten klachten. Je kan je hierdoor lusteloos of juist somber voelen, waardoor je je meer terugtrekt uit sociale gelegenheden.
  • Geheugen
    Mensen die gestrest zijn, kunnen ook moeite hebben met helder nadenken. Er is sprake van een gebrek aan creativiteit, geheugen en concentratie. Dit kan uiteindelijk leiden tot een negatieve gedachtegang en slechtere prestaties op bijvoorbeeld de werkvloer.

BAM.

Daar gaan we.

Tot op 14 april wist ik niet waar ik last van had. Tot ik deze symptomen las en ze één op één kon leggen op de mijne. Geen energie, niet uit je bed kunnen komen, hele dagen slapen.. Kon ik samen met nog een paar andere punten aan het lijstje toevoegen.

Gek eigenlijk, mijn vader waarschuwde me altijd al. Als ik niet op zou passen, zou ik nog eens overspannen raken. Ha! Ik lachte het weg. Dat overkwam mij écht niet!

Goede grap, dus wel..

Here we are! Vol goede plannen en geen energie. Ik heb meer dan eens een training overgeslagen. Ik zat liever op de bank te Netflixen. Laat mij maar thuis. Een stommer excuus kun je eigenlijk niet bedenken, want is thuiszitten wel écht de beste remedie?

Voor sommigen misschien wel. Voor mij is het eerder killing. Ik heb de gym nodig. Ik wil trainen. De sfeer, de progressie en vooral het plezier dat ik er van krijg. Het maakt mijn hoofd leeg, laat me denken aan leuke dingen en geeft me de energie die ik juist nu nodig heb.

Gym is therapy. ♥