Mijn hele leven sport ik al en de laatste vier jaar ben ik matties met CrossFit geweest. Zoveel progressie als ik in het begin boekte, zo hard sta ik nu stil. I need to get back on track!
Daarom heb ik een doel gesteld. En niet zo’n kleintje ook. Ik wil weten hoe fit en hoe gespierd ik kan worden. Ik wil weten wat de max is van mijn lichaam.
Ik heb er een jaar lang voor uitgetrokken om hier achter te komen. In mijn persoonlijke blogs neem ik je mee!

De wedstrijd
Vorige week donderdag had ik mijn laatste training voor de wedstrijd. Nog één keer testen of ik de 110 kg backsquat en 125 kg deadlift wel écht zou halen. Soms heb je namelijk je goede dag en dan shine je ‘m met gemak. Maar er zijn ook mindere dagen en krijg je amper kilo’s van de grond. Voor mijn gemoedsrust wilde ik dus nog één keer oefenen.

BAM. Eerste fail te pakken.

De backsquat van 110 kg ging niet en het schoot me spontaan in mijn rug (lange leve de deadlifts van de dag daarvoor!).
De deadlift daarentegen ging goed. Die had ik dan in ieder geval alvast in de pocket. Net als de spierpijn in mijn rug trouwens.
Op deze manier zou ik zaterdag niets gaan liften. Mijn trainer zei nog dat het niet verstandig is om weer de max op te gaan zoeken. Maar eigenwijs als ik ben en ik dit écht voor mijn eigen vertrouwen MOEST doen, ben ik uiteraard mijn maxen weer op gaan zoeken. Gelukkig hadden de Chinezen vrijdagavond tijd voor me en hebben ze mijn (spier)pijntjes er zo goed als uit gemasseerd.

Zaterdag half 7
Mijn wekker gaat en na een paar keer snoozen moet ik er om 7 uur dan echt aan geloven. Zoals je vorige week kon lezen, ben ik echt geen ochtendtrainer. Dus hoe eerder ik vandaag op zou staan, hoe meer kans ik zou hebben dat mijn lichaam wakker is om 10.00 uur; het moment van de waarheid!

I feel good!

Maar tegelijkertijd ook oh zo zenuwachtig. Om de deadlift maak ik me geen zorgen, deze zit wel goed. Wat betreft de bench press weet ik dat ik niet zo zwaar kan gaan. Maar die backsquat.. ik moet die 110 kg vandaag halen!

Gelukkig begonnen we met de backsquat en zou ik er al vrij snel achter komen of dit zou gaan lukken.
Ik wilde openen met 90 kilo, maar omdat dit gewicht tijdens de warming up zo makkelijk ging, ben ik geopend met 100 kg, gevolgd door 105 kg. Mijn laatste set was 110 kg en yeaaaaaah baby, I did it! Die 110 kg ging gewoon goed! Ik was ZO gelukkig! Vanaf dit moment had ik écht zin in die wedstrijd.

Na de backsquat kwam de bench press aan bod. Ook voor de bench press stonden drie reps gepland. Ik opende met 45 kg, gevolgd door 50 kg en afgesloten met 55 kg. Hoewel omstanders dachten dat ik bezig was met een warming up en er echt wel wat bij kon, voelde het voor mij heel anders!
De nieuwe manier van bankdrukken is nog een uitdaging. Bij de warming up probeerde ik kracht uit mijn rug te halen door de bolling te verminderen en dat was natuurlijk niet de bedoeling! Om niet te failen, heb ik bewust voor 55 kg als afsluiting gekozen. Dan maar iets minder gewicht!

De deadlift was de afsluiter van de ochtend en deze ging beter dan verwacht! Ik opende met 115 kg, gevolgd door 120 kg en eindigde met 127 kg in plaats van 125 kg. Mijn trainer dacht dat ik dit ook wel met 130 kg kon afsluiten, maar daar was ik niet zo van overtuigd. Het voelde alsof ik mijn rug aan het boltrekken was. Bij het terugzien van een filmpje bleek dit enorm mee te vallen! Misschien had ik 130 wel gered. Maar dat is iets waar ik me voor de volgende wedstrijd druk over kan gaan maken. It’s a wrap for today!

Commando’s en muziek
Wat ik tijdens de wedstrijd best wel lastig vond is dat je op commando je oefeningen moet uitvoeren. De jury geeft aan wanneer je mag starten en vanaf dat moment heb je één minuut de tijd om de oefening uit te voeren.
De backsquat mag je in één lijn uitvoeren (dus zonder pauzes onderin), maar je mag de barbell pas terugleggen als de jury “Rek” heeft gezegd. Dit was ik niet gewend, dus ik had hem bijna te vroeg teruggelegd.
Bij de benchpress moest de stang even op de borst rusten, totdat de jury “Press” zegt. Na dit commando mag de barbell omhoog gedrukt worden en na het commando “Rek” mag de barbell weer teruggelegd worden.
De deadlift mocht na het startsein van de grond gelift worden, maar moest bovenin even vastgehouden worden. Pas na het commando “Down” mocht de barbell teruggelegd worden op de grond. Dit hoefde gelukkig niet heel rustig of voorzichtig te gebeuren; het ging er hierbij meer om dat je de barbell blijft begeleiden tot deze op de grond ligt.

Wat voor mij ook even wennen was dat de muziek uitging tijdens de wedstrijd. Music is life en trainen zonder muziek is iets dat ik niet kan. Verbazingwekkend kwam ik al heel snel in de gefocuste modus en hoorde ik niet eens meer of er nu wel of geen muziek gedraaid werd. Gelukkig!

De uitslag
Om aan de uitslag te komen worden de resultaten van de drie oefeningen bij elkaar opgeteld. Hier komt dan een totaalscore uit waar een formule op los gelaten wordt. Het lijkt misschien zo dat als twee personen 80 kg liften, zij even sterk zijn. Maar als de een 90 kg weegt en de ander 60 kg, is de persoon van 60 kg eigenlijk veel sterker. Dus om een eerlijke uitslag te kunnen krijgen, wordt het lichaamsgewicht altijd meegenomen in de formule.

Gelukkig had ik tijdens de wedstrijd geen beurten gemist en had ik dus een totaalscore van 292 punten. Na de formule had ik er zelfs 304.

Wauw, dat betekende dat ik de winnaar ben van deze wedstrijd!