Mijn hele leven sport ik al en de laatste vier jaar ben ik matties met CrossFit geweest. Zoveel progressie als ik in het begin boekte, zo hard sta ik nu stil. I need to get back on track!
Daarom heb ik een doel gesteld. En niet zo’n kleintje ook. Ik wil weten hoe fit en hoe gespierd ik kan worden. Ik wil weten wat de max is van mijn lichaam.
Ik heb er een jaar lang voor uitgetrokken om hier achter te komen. In mijn persoonlijke blogs neem ik je mee!

Game time

It’s game time! En veel sneller dan ik dacht!

Ik wist dat er wedstrijden op de planning stonden en zoals al eerder aangegeven zou ik mijn trainingen ook een keer gaan “bekronen” met een wedstrijd.

Dat de wedstrijd komende (ja KOMENDE) zaterdag al is, had ik niet verwacht.

En ik had al helemaal niet verwacht dat ik er aan mee zou doen.

Totdat mijn hoofd dat tijdens een training even besloot.

Ik weet namelijk van mijzelf dat als ik het nu niet doe, de drempel daarna alleen maar hoger wordt.
Klinkt belachelijk, I know, maar blijkbaar gaat dat zo bij mij.
Normaal gesproken wil ik wedstrijden eigenlijk gewoon vermijden. De prestatiedruk wordt groot en ik MOET gewoon winnen. Misschien niet eens zozeer van anderen, maar mijn eigen resultaten moet ik sowieso wél verbeteren. En dan wordt de druk groot. Heel groot.

Maar toch ga ik nu een wedstrijd doen?

Ja, maar dit wordt wel een toffe! Ik ga namelijk powerliften doen. En zoals ik vorige week al beschreef, bestaat powerliften uit deadliften, backsquats en de bench press.
“Maar” 30% gaat op techniek en 70% op pure kracht. Daar hou ik van! Gewoon dom lomp gewichten tillen en niet teveel nadenken 😉 !

Deze week staat voor mij in het teken van de voorbereiding op de wedstrijd.
Als eerste moesten mijn openingsets bepaald worden. Dit zijn de gewichten waarmee ik mijn eerste sets ga beginnen en dus de wedstrijd ga openen. Deze set moet goed te doen zijn en je echt het gevoel geven van I can do this.

Persoonlijk vind ik het best lastig om in te schatten welke gewichten ik moet aanhouden, ook omdat ik niet weet waar mijn maxen liggen en het ligt er ook wel een beetje aan of je een goede dag hebt (de ene keer til je 100 kg zo en de andere dag blijf je hangen op 90 kg). Deze wedstrijd is in de ochtend en gezien ik echt geen ochtendtrainer ben, heb ik deze uitdaging er ook nog bij.
Je ziet het, excuses genoeg om de dag mee te beginnen!

Toch gaan we door met de strijd en test ik deze week wat de gewichten voor zaterdag gaan worden.

Begin deze week heb ik een nieuwe PR gezet voor de backsquat (Smolov werkt dus écht!) en worden mijn sets zaterdag 90-100-110 kg.
Voor de bench press heb ik ook een nieuwe PR gezet. Op de powerliftmanier (gebogen/holle rug) heb ik de 58 kg aangetikt. Ik had dus bedacht om 50-55-58 te gaan doen. Totdat mijn trainer het goede nieuws bracht dat er een korte pauze in zit en ik de stang boven mijn borst even moet vasthouden. Ik kan je nu al vertellen dat ik door die pauzes de 58 kg écht niet meer omhoog druk! Wat deze gewichten dus worden? Ik denk 45-50-56 kg.
Mijn PR deadlift zit al een te lange tijd op 131 kg. Ik wil zo graag naar de 135 en het zou mooi zijn om dit gewicht zaterdag te halen! Gisteren heb ik nogmaals een poging gedaan, maar mijn training hielp mij al gauw uit deze droom. Ik denk dat ik daarom de deadliftsets als volgt in ga zetten: 115-120-125 én als ik me echt sterk voel, wil ik misschien die 130 nog eens proberen.

Maar.. of deze gewichten me allemaal gaan lukken of dat ik mijzelf ga overtreffen, lees je volgende week!

Ik ga me nu maar eens mentaal voorbereiden.

Wish me luck Saturday! ♥