Mijn hele leven sport ik al en de laatste vier jaar ben ik matties met CrossFit geweest. Zoveel progressie als ik in het begin boekte, zo hard sta ik nu stil. I need to get back on track!
Daarom heb ik een doel gesteld. En niet zo’n kleintje ook. Ik wil weten hoe fit en hoe gespierd ik kan worden. Ik wil weten wat de max is van mijn lichaam.
Ik heb er een jaar lang voor uitgetrokken om hier achter te komen. In mijn persoonlijke blogs neem ik je mee!

Olympisch gewichtheffen en powerliften
Keuze gemaakt dus? Vier keer per week gewichtheffen?

De titel verraadt mijn antwoord eigenlijk al.

Die vier keer per week gewichtheffen wordt iets minder. Het klonk ook bijna te mooi om waar te zijn he? 😉

Hoe graag ik ook vier keer per week wil gaan gewichtheffen, het lesrooster sluit niet aan bij mijn yogarooster. En om niet door te draaien, wil ik mijn fijne yogales wel iedere week blijven volgen. Gevolg is dat er nog maar twee lessen per week voor mij over blijven.

Maar van zes keer per week trainen naar twee keer per week?

De gedachte alleen al maakt het me benauwd. Wat moet ik met AL die vrije tijd?
Nee, ik moet echt naar de gym. Ik MOET iedere avond trainen.

Ze zeggen wel dat elk nadeel zijn voordeel heeft en ook in mijn geval is daar sprake van.

Ik mag de gewichtheflessen gaan aanvullen met de powerliftinglessen! Iets dat ik stiekem veel leuker vind om te doen 😉 .

Wat is Olympisch gewichtheffen?
Zoals Wiki het mooi kan uitleggen: “Gewichtheffen is een krachtsport waarbij de beoefenaars proberen om zware gewichten (halters) van de grond tot boven het hoofd brengen“. Techniek, snelheid, kracht, beheersing, behendigheid en explosiviteit zijn belangrijke aspecten die bij deze sport komen kijken. Daarnaast kan het ook als zeer grensverleggend ervaren worden. Het Olympisch gewichtheffen (ook wel Olympic weightlifting genoemd) bestaat uit twee onderdelen; de Snatch en de Clean & Jerk. Bij elk onderdeel heeft een atleet drie pogingen om een zo hoog mogelijk gewicht te verplaatsen.

Hoe ziet een snatch eruit:

Hoe ziet een Clean & Jerk eruit:

Wat is powerliften?
Powerliften is ook een krachtsport, al richt deze zich op drie andere bewegingen. Bij powerliften draait het om de squat, de bench press en de deadlift. In een wedstrijd heeft de atleet drie kansen om een zo’n hoog mogelijk gewicht te verplaatsen. Het gewicht van de drie bewegingen worden bij elkaar opgeteld en degene die in een wedstrijd het zwaarste gewicht heeft getild is de winnaar.
Een groot verschil tussen Olympisch gewichtheffen en powerliften is dat powerliften voor circa 70% uit kracht bestaat en 30% uit techniek. Bij Olympisch gewichtheffen is dit precies andersom. Daar draait circa 70% om techniek en snelheid en telt kracht “maar” voor 30% mee.

Hoe ziet een back squat eruit:

Hoe ziet een bench press eruit:

Hoe ziet een deadlift eruit:

Nieuwsgierig geworden?
Natuurlijk kan ik héél veel blogs schrijven en vertellen wat we allemaal trainen, hoe we trainen en hoe gaaf gewichtheffen en powerliften wel niet is, maar hoe tof is het als je het zelf kan ervaren?
Dat kan of course, maar neem dan even contact op met Sjoerd!
Je kunt hem bereiken via:
Gewichtheffen Zwolle
Newtonweg 29
8013 RD Zwolle
T: 0610953490
E: info@gewichtheffenzwolle.nl
W: www.gewichtheffenzwolle.nl

Toffe filmpjes, foto’s en extra informatie kun je vinden op Facebook en Instagram!

Laat je me weten als je gaat? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe deze les(sen) jou bevallen! 🙂