Mijn hele leven sport ik al en de laatste vier jaar ben ik matties met CrossFit geweest. Zoveel progressie als ik in het begin boekte, zo hard sta ik nu stil. I need to get back on track!
Daarom heb ik een doel gesteld. En niet zo’n kleintje ook. Ik wil weten hoe fit en hoe gespierd ik kan worden. Ik wil weten wat de max is van mijn lichaam.
Ik heb er een jaar lang voor uitgetrokken om hier achter te komen. In mijn persoonlijke blogs neem ik je mee!

De eerste stap is gezet

In mijn blog van vorige week kon je lezen dat ik mijn zelfbedachte planning volledig om heb gegooid om dichter bij mijn Grootste Doel te komen.

Mijn fitnessschema laat ik voor wat het is en in plaats daarvan ga ik vier keer per week aan gewichtheffen doen. Eén keer per week ga ik sowieso naar de sportschool of buiten trainen om mijn uithoudingsvermogen te behouden en verder blijf ik lekker mijn wekelijkse yogales volgen.

De eerste stap is dus gezet. Mijn focus is teruggebracht en ik weet waar ik nu aan kan gaan werken.

Of toch niet?

Ha! Was het maar zo’n feest.

Zodra jij besluit om bij Gewichtheffen Zwolle te gaan trainen, mag jij drie doelen voor jezelf opstellen.
Wat wil je bereiken? Wat wil je nog leren? Waar leg jij het komende half jaar de focus op?

De doelen moeten helder geformuleerd zijn, uitdagend maar toch haalbaar zijn.
Ik hou hier van! Voor een resultaatgericht persoon zijn concrete doelstellingen een must, want waar doe je het anders voor?

“Dus Denise, waar wil je aan gaan werken?”

Ehm.. Ja dat was een hele goede vraag. Eentje waar ik niet direct het antwoord op had.
Simpelweg omdat ik hier nog helemaal niet over nagedacht had. Ik dacht dat ik lekker kon gaan gewichtheffen, mijn technieken kon verbeteren en sterker kon worden..

Mijn doelen werden echter ietsjes bijgesteld.

Simpel gezegd bestaat gewichtheffen uit twee oefeningen; de clean & jerk en de snatch.
Met betrekking tot de snatch kon ik wel een doel verzinnen: ik wil normaal kunnen snatchen zonder dat mijn mind mij tegenwerkt.
Ik heb namelijk het “fantastische” probleem dat als ik boven een bepaald gewicht kom, ik een soort van blackout krijg en die barbell echt niet meer boven mijn hoofd kan krijgen.
Resultaat? Héél véél frustraties en een Sjaak Afhaak.

Men, wat zou het fijn zijn als ik na al die jaren de snatch technisch goed kan uitvoeren! Met een zwaard(er) gewicht of course.

Mijn trainer heeft er alle vertrouwen in en weet zeker dat hij mij dit kan leren.
Ik ken mezelf en heb er nog een hard hoofd in, maar voor het eerst in mijn leven besluit ik iemand maar eens direct op zijn woorden te geloven. Hij weet waar hij over praat, hij weet hoe hij mensen zoals ik moet coachen. Mijn snatchdoel staat. Ik ga de snatch goed aanleren en uiteindelijk snatch ik met 60 kilo.
Dit lijkt misschien niet heel veel, maar dit is voor mij waarschijnlijk de hoogste berg op mijn weg naar het einddoel.

Voor de clean & jerk ben ik minder bang. I simply loooove the clean & jerk!
Deze oefening gaat me goed af, want hier heb ik in ieder geval geen last van een rare mindset 😉
Een half jaar geleden zat ik met de clean al op 75 kilo en met de jerk op 60 kilo. Voor nu mogen beiden naar de 80 kilo. Ik heb een gevoel dat dit wel goed gaat komen!

Mijn derde en tevens laatste doel is niet zozeer een doel die ik heb uitgekozen, maar een doel die bij Gewichtheffen Zwolle hoort.
Ieder lid zou namelijk een keer een wedstrijd meegemaakt moeten hebben. Daarom is doel drie als afsluiter een gewichthefwedstrijd!

Toffe uitdagingen genoeg dus. Middels mijn blogs hou ik je op de hoogte! 😉