Mijn hele leven sport ik al en de laatste vier jaar ben ik matties met CrossFit geweest. Zoveel progressie als ik in het begin boekte, zo hard sta ik nu stil. I need to get back on track!
Daarom heb ik een doel gesteld. En niet zo’n kleintje ook. Ik wil weten hoe fit en hoe gespierd ik kan worden. Ik wil weten wat de max is van mijn lichaam.
Ik heb er een jaar lang voor uitgetrokken om hier achter te komen. In mijn persoonlijke blogs neem ik je mee!

Wat gaat ze nu doen?

Inderdaad, wat ga ik nu doen? Die vraag heb ik mijzelf ook al meerdere keren gesteld.

In mijn hoofd had ik een heel mooi plaatje gecreëerd. Het was mijn plan om vier keer per week te gaan fitnessen, want gains is life. Daarbij zou ik een keer in de week yoga gaan doen, want dit houdt me letterlijk en figuurlijk in balans. Gezien ik één dag rust wil in de week, zou ik mijn laatste dag gaan vullen met powerlifting.

Goed plan als je het mij vraagt, maar mijn nieuwe trainer dacht daar anders over.

Het is vrijdagavond als ik vol goede moed binnenstap bij Gewichtheffen Zwolle.
Sjoerd, de eigenaar en trainer, heeft sinds kort zijn eigen gym in Zwolle en gezien ik juist blij word van weightlifting, zou dit het juiste adres voor me kunnen zijn.

Om maar direct met de deur in huis te vallen geeft Sjoerd aan dat hij geen idee heeft wat ik nu concreet wil bereiken. Het is duidelijk dat ik wil weten hoe sterk en fit ik kan worden en wat de max is van mijn lichaam, maar hoe ik dat ga doen of hoe dit er concreet uitziet..
Ik moet hem eerlijk bekennen dat ik dit ook nog niet helemaal weet. Het idee was om er dit jaar achter te gaan komen. Toch heb ik door ons gesprek al wel geleerd dat ik er met mijn huidige plan niet ga komen. Ik heb totaal geen focus en mix verschillende trainingsvormen met elkaar.

Tijd om keuzes te maken dus.

Eigenwijs als ik ben, vind ik het natuurlijk niet heel tof om te horen dat mijn plan linea recta de prullenbak in kan, maar ik besef me ook wel dat hij hier een punt heeft.

Ga ik doen wat ik leuk vind en kloot ik maar wat aan of ga ik nu concrete doelen stellen en maak ik een plan dat aansluit op mijn Grootste Doel?

Ik besluit voor het laatste te gaan.

Mijn fitness schema laat ik voor wat het is en in plaats daarvan ga ik vier keer per week aan gewichtheffen doen.
Gezien gewichtheffen en cardio héél ver uit elkaar staan, zal ik het cardio gedeelte zelf nog eens per week moeten oppakken. Niet omdat ik dit wil, maar omdat ik dit wel noodzakelijk acht. Een béétje uithoudingsvermogen hebben is namelijk wel een must. Gelukkig kan ik dit prima in de sportschool, of straks in de zomer buiten, bijhouden. En als ik toch al in de sportschool rondloop, kan ik mijn Smolov squat en bench press programma’s er ook nog bij doen (Yaaay!)
Verder blijf ik ook lekker mijn wekelijkse yogales volgen. Yoga draagt niet alleen bij aan flexibiliteit/mobiliteit, maar brengt mij vooral rust in mijn (overvolle) hoofd. En zoals je leest, kan ik dat laatste best goed gebruiken 😉 !