Je hebt het vast weleens op het internet voorbij zien komen: meal prep. Meal prep is een handige manier om je fitte lifestyle te behouden en niet te zwichten voor al die ‘slechte’ snacks en maaltijden. De naam zegt het al: je bereid je maaltijd alvast voor. Alleen hoe kan je het beste je meal preppen?

De blog van vandaag is all about meal prep! Meal prep is een goede en makkelijke manier om gezond en verantwoordelijk met je voeding om te gaan. Op drukke dagen zwicht je niet voor de slechte snacks, omdat je je eten al voorbereid bij je hebt. Het voorbereiden van je maaltijden is handig en bespaart je veel tijd op de dag zelf. Het zorgt er dus voor dat je op een makkelijke manier gezond blijft eten.

Wanneer moet je meal preppen?
Dat ligt helemaal aan jezelf. Ben je heel bewust bezig met je voeding, dan is het handig om voor elke dag je maaltijden voor te bereiden. Ik zelf kies één dag in de week uit om mijn lunch voor werk voor te bereiden. Dit doe ik dan ook gelijk voor hele werkweek. Zo zwicht ik niet tijdens de pauzes voor de tosti’s, maar blijf ik braaf mijn dieet volgen. Voor mijn avondeten hoef ik dit niet te doen, omdat ik ’s avonds genoeg tijd heb om te koken. Ben jij een persoon die doordeweeks weinig tijd heeft? Zorg dan dat je in het weekend een moment kiest om je maaltijden voor de komende week voor te bereiden.

Hoe kan je het beste meal preppen?
Zorg ervoor dat je weet wat je gaat eten. Maak een lijstje met wat je gaat eten de komende dagen. Maak vervolgens een boodschappenlijstje en koop het eten wat je nodig hebt voor je meal prep. Zorg dat je genoeg afwisselt met je voeding op een dag, zodat je alle voedingsstoffen binnen krijgt en je lichaam niks tekort kom; varieer dus in groente, peulvruchten, granen, vet, eiwitten etc. Het beste is ook om van dit je gewoonte te maken, zodat je elke week consistent blijft meal preppen!

In mijn geval houd ik dus mijn eetschema aan van mijn diëtiste. Ik reken uit hoeveel ik van elk voedingswaar nodig heb en koop dit dus in één keer. Op mijn meal prep dag kan ik dus gelijk koken voor de hele werkweek. Ik zorg ervoor dat ik elke week op dezelfde dag en zelfde moment mijn maaltijden voorbereid.

Wat heb je nodig om te meal preppen?
Er zijn enkele dingen die je nodig hebt om het meal preppen tot een succes te maken:

  • Kruiden
    Kruiden is de ideale manier om je eten wat meer smaak te geven. Vergeet de sauzen, want sauzen zijn vaak caloriebommen (helemaal van die kant-en-klare sauzen). Zorg er dus voor dat je een voorraad potjes aan kruiden in huis hebt.
  • Keuken- apparatuur en gerei
    Goede keuken- apparaturen en gereien is een must voor het meal preppen. Een blender kan je leven bijvoorbeeld een stuk makkelijker maken als het aankomt tot het maken van shakes of smoothies. Zorg er dus voor dat je de juiste middelen in huis hebt om je maaltijden voor te bereiden.
  • Voorraadbakjes
    Voorraadbakjes zijn essentieel in het meal preppen. De voorraadbakjes moeten makkelijk in de koelkast of vriezer bewaard kunnen worden. Hierbij is het belangrijk om goed te kijken of het bakje niet lekt als er iets vloeibaars in zit. Ik zelf gebruik van die magnetron bakjes van de Ikea. Ze hebben de ideale afmetingen en kunnen in de magnetron opgewarmd worden. Kleinere bakjes kunnen handig zijn voor noten of superfoods.
  • Labels
    Labels zijn handig om je voorraadbakjes met namen te voorzien. Als het bakje namelijk ingevroren is, kan je vaak niet zien welke maaltijd in het bakje zit. De labels zorgen ervoor dat je in één oogopslag ziet wat in het bakje zit.

Dit is de basis van het meal preppen. De volgende keer gaan we dieper in op het onderwerp en gaan we kijken wat je precies kunt meal preppen (indien je geen inspiratie hebt 😉 ).

Doe jij aan meal preppen? Wat zijn jouw tips? Ik hoor het graag!

Liefs,
Selena