Wat nou als je zin hebt in een heerlijke lunch morgen, maar je hebt geen of weinig tijd om de lunch voor te bereiden? De oplossing: wraps met kalkoenfilet!

Een snellere quick-fix bestaat er haast niet voor een lekkere en vooral gezonde lunch zoals deze. Dit is een lunch die ik graag ’s ochtends maak om vervolgens mee te nemen naar kantoor!

Bereidingstijd
* ± 5 min

Wat heb je nodig voor twee wraps?
* 2 volkoren wraps
* 1/2 tomaat
* 1/2 avocado
* 2 handjevol ijsbergsla
* 4 plakjes (flinterdunne) kalkoenfilet

Een kleine tip! Bewaar de andere helft van de avocado met de pit erin in een klein afgesloten bakje in de koelkast. Zo kan je de andere helft van de avocado een dag langer bewaren en hoef je dus niet een hele avocado in één dag op te eten.

Wat gaan we doen?
Snijd de ijsbergsla, tomaat en avocado in kleine, maar grove stukjes. Verdeel de inhoud over de twee wraps.
Doe als laatste de plakjes kalkoenfilet op de wraps en rol de wraps op.

Ook hier is variatie mogelijk. Wat dacht je van een wrap met zalm en roomkaas? Of kipfilet? Varieer er op los zou ik zeggen! 🙂

Nog even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Volkoren wraps bevatten meer vezels en voedingsstoffen dan de ‘normale’ wrap. Door de vezels krijg je een verzadigd gevoel en grijp je dus niet snel naar een (ongezonde) snack. Scheelt weer calorieën! Bovendien bevorderen vezels de stoelgang. Het wordt aangeraden om minstens 30 tot 40 gram vezels per dag te eten. Dit verlaagt de risico op een beroerte, darmkanker, diabetes, borstkanker en hart- en vaatziektes.
  • Sla bevat vitamines en mineralen. Bijkomend voordeel is dat sla heel weinig calorieën bevatten. Ik heb voor ijsbergsla gekozen vanwege de knapperige bite. Wil je een betere keuze maken? Ga dan voor rucola.
  • Avocado’s vallen onder de goede vetten; ze verminderen de kans op diabetes en helpen ons cholesterolgehalte in balans te houden. Daarnaast zitten vol vitamines (A, B, C, D, E en K), foliumzuur (goed voor vrouwen die zwanger proberen te worden of zwanger zijn), omega-3 vetzuren (goed voor ons hart, ogen en concentratie) en luteïne (beschermt tegen staar, maculaire degeneratie en bepaalde vormen van kanker). De kalium in de avocado’s helpen ons het cholesterolgehalte en bloeddruk in balans houden en/of naar beneden te brengen.
  • Tomaten bevatten veel lycopeen; dit een hele krachtige antioxidant die vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maakt. De betacaroteen in de tomaat beschermt onze huid tegen de UV straling van de zon en de zeaxanthine is goed voor onze ogen. Tomaten bevatten ook vitamine A (goed voor onze ogen), B (noodzakelijk voor de DNA-opbouw, celstofwisseling en het vormen van bloedcellen), C (goed voor een sterk immuunsysteem) en kalium (helpt onze bloeddruk en hartslag reguleren). Calcium en vitamine K dragen bij aan sterke boten.
  • Kalkoenfilet is rijk aan eiwitten die helpen je spieren te laten groeien of te herstellen na een workout. Het bevat minder calorieën en vet dan kipfilet. Het is de beste vleessoort als je gezond wilt afvallen of als je spieren wil kweken zonder al te veel te bulken. Van alle vleessoorten bevat kalkoenfilet ook het minste cholesterol. Als laatste bevat kalkoenfilet veel vitamines (B3, B6, B12 en D) en mineralen. Kalkoenfilet bevordert de metabolisme.

Easy as it is! Geniet van je lunch!

Liefs,
Selena