Een sandwich met gegrilde groenten? Oh ja, zeker.. Dit is niet alleen heel erg lekker, maar ook een handige manier om meer groente binnen te krijgen ­čśë !

Bereidingstijd
* ±  15 minuten

Wat heb je nodig voor 1 portie?
* 2 plakjes (geroosterd) brood (broodsoort naar keuze. Wij gebruiken speltbrood)
* ┬Ż ui
* Groente naar keuze (bijv. geroosterde paprika/tomaat/aubergine/courgette)
* 2-3 champignons
* 1 handje rucola
* Snufje peper en Keltisch zeezout
* Roomboter en olijfolie voor op brood en om mee te grillen

Wat gaan we doen?
Snijd de groente, ui en champignons in kleine stukjes en besmeer ze met olijfolie. Grill ze in een pan of in de oven.
Toast het brood en smeer de roomboter erop. Beleg het plakje met de groentenmix en rucola en leg het andere plakje er boven op.

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Uien zijn goed voor onze huid; de antioxidanten in de ui remmen de veroudering van onze huid en door de antibacteri├źle en ontstekingsremmende eigenschappen kan het bijdragen aan de afname van acn├ę. Uien bevatten quercetine, wat bijdraagt aan het verminderen van stress en dit gaat de oxidatie van vetzuren tegen. Verder zijn uien onder meer rijk aan zwavelbestanddelen, welke het cholesterol- en vetgehalte in het bloed verlagen en dus de kans op bloedklonteringen verkleinen (en dus de kans op een hartaanval verlaagt). Daarnaast werken uien goed tegen een verstopte neus; leg ze naast je bed en je zult merken dat je neus openblijft en je beter kunt ademhalen.
  • PaprikaÔÇÖs bevatten veel vitamines, te weten A, B, E en K. Daarnaast bevatten ze ook veel fytonutrienten; deze stoffen helpen ons lichaam met het elimineren van vrije radicalen waardoor ons immuunsysteem wordt aangesterkt en de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 aanzienlijk te verminderen.
  • Tomaten bevatten veel lycopeen; dit een hele krachtige antioxidant die vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maakt. De betacaroteen in de tomaat beschermt onze huid tegen de UV straling van de zon en de zeaxanthine is goed voor onze ogen. Tomaten bevatten ook vitamine A (goed voor onze ogen), B (noodzakelijk voor de DNA-opbouw, celstofwisseling en het vormen van bloedcellen), C (goed voor een sterk immuunsysteem) en kalium (helpt onze bloeddruk en hartslag reguleren). Calcium en vitamine K dragen bij aan sterke boten.
  • Aubergines bevatten veel vezels en mineralen (kalium, magnesium). En zijn onder meer erg belangrijk voor onze hersenen; ze bevatten namelijk nasunine. Nasunine is een sterk werkend antioxidant die onze hersencellen beschermt. Als je wilt afvallen is de aubergine ook goed; ze bevatten bijna geen vet en cholesterol en door de hoeveelheid vezels raken wij sneller verzadigd.
  • Courgettes zijn goed voor onze ogen omdat ze veel vitamine A en de fytonutri├źnten zeaxanthine en lute├»ne bevatten. Naast vitamine A, bevatten ze ook veel vitamine B, C, zink, magnesium, kalium, calcium, ijzer, fosfor en vezels. De antioxidanten die de courgette bevat, zorgen ervoor dat courgettes een ontstekingsremmende werking op celniveau hebben. Bijkomend voordeel; de courgette bevat weinig calorie├źn.
  • Champignons bevatten veel eiwitten en kunnen daardoor zelfs dienen tot vleesvervanger. Omdat ze ook weinig calorie├źn bevatten en veel vezels (zorgt voor het verzadigingsgevoel), kunnen ze helpen bij afvallen. Naast eiwitten bevat de champignon ook fosfor, koper, ijzer, kalium, selenium en vitamine B2 en B3 (deze vitamines helpen ons om energie uit onze voeding te halen). Champignons bevatten ook veel ergosterol; dit is hetzelfde als vitamine D2. Er wordt zelfs gezegd dat als champignons in de zon gelegd worden voordat ze gebruikt worden, ze nog meer vitamine D gaan aanmaken.
  • Rucola bevat veel vezels, vitamines en mineralen. Bijkomend voordeel is dat rucola heel weinig calorie├źn bevatten.
  • Peperine is de belangrijkste werkende stof in peper. Peperine is een antioxidant die bijdraagt aan een betere opname van voedingsstoffen en werkt ontstekingsremmend. Peper heeft ook een gunstig effect op onze stofwisseling.
  • Keltisch zeezout bevat vierentachtig mineralen en spoorelementen die allemaal in de perfecte verhouding, samenstelling en balans ten opzichte van elkaar staan. Ons lichaam herkent dit zout en neemt het makkelijk op.
  • Roomboter is veel gezonder dan de bewerkte botersoorten zoals halvarine en margarine. Roomboter bevat veel vitamine A, D, E en K. Vitamine A is onder andere goed voor onze ogen, schildklier en bijnier. Vitamine D bevordert de opname van calcium. Vitamine E beschermt onze cellen tegen oxidatie van onverzadigde vetzuren, is goed voor onze weerstand en bevordert de stofwisseling in onze cellen. Vitamine K is belangrijk voor het voorkomen van bloedproppen en hersenbloedingen, zorgt voor de aanmaak en onderhoud van botten en gewrichten, houdt onze tanden sterk en houdt onze vaatwanden soepel. Roomboter bevat ook arachidonzuur; dit omega-6 vetzuur behoort tot de essenti├źle vetten (vetten die het lichaam niet zelf kan aanmaken) en helpt het hart om hartinfarcten te voorkomen.
  • Olijfolie bestaat voor circa 70% uit onverzadigde vetten en deze vetten verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast bevat olijfolie veel antioxidanten. Deze antioxidanten dragen onder andere bij aan cholesterolverlaging en verminderen het risico op ontstekingen. Olijfolie is ook een belangrijke bron van vitamine E.

 Enjoy!

Liefs,
Denise