Simpel, snel en lekker! Precies het soort recept waar wij van houden!

Wat is er nou beter dan een lunch die heerlijk is, maar ook ontzettend goed vult? Zorgt er toch even voor dat je wat minder snackt!

Bereidingstijd
* 5 minuten

Wat hebben we nodig voor één portie?
* 1 plakje roggebrood met (ongezouten) roomboter
* 1 handje rucola
* 50 gram biologische geitenkaas/-feta
* 1 el gehakte walnoten of andere noten naar keus (wij hebben walnoten en cashewnoten gebruikt)
* 1 tl honing

Wat gaan we doen?
Beleg het plakje roggebrood met de rucola, geitenkaas en noten en verdeel de honing erover.

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Roggebrood heeft veel voordelen ten opzichte van normaal (volkoren)brood. Zo bevat het veel meer vezels (goed voor onze stoelgang), vitamine E, ijzer (belangrijk voor onze energievoorziening) en kalium (goed voor onze bloeddruk en vochtbalans). Roggebrood bevat ook veel vitamine B6 wat bijdraagt aan een goede spijsvertering en een sterke weerstand. Roggebrood geeft ook een lang verzadigd gevoel, wat een fijne bijkomstigheid is als we op ons gewicht letten.
  • Roomboter is veel gezonder dan de bewerkte botersoorten zoals halvarine en margarine. Roomboter bevat veel vitamine A, D, E en K. Vitamine A is onder andere goed voor onze ogen, schildklier en bijnier. Vitamine D bevordert de opname van calcium. Vitamine E beschermt onze cellen tegen oxidatie van onverzadigde vetzuren, is goed voor onze weerstand en bevordert de stofwisseling in onze cellen. Vitamine K is belangrijk voor het voorkomen van bloedproppen en hersenbloedingen, zorgt voor de aanmaak en onderhoud van botten en gewrichten, houdt onze tanden sterk en houdt onze vaatwanden soepel. Roomboter bevat ook arachidonzuur; dit omega-6 vetzuur behoort tot de essentiële vetten(vetten die het lichaam niet zelf kan aanmaken) en helpt het hart om hartinfarcten te voorkomen.
  • Rucola bevat veel vezels, vitamines en mineralen. Bijkomend voordeel is dat rucola heel weinig calorieën bevatten. Het past dus perfect in een healthy lifestyle!
  • Geitenkaas/-feta is makkelijker verteerbaar dan kaas van de koe. Daarnaast bevat het in vergelijking meer calcium en fosfor (goed voor onze botten) en minder lactose en zout (goed voor onze bloeddruk). In geitenkaas/-feta zitten minder chemicaliën en reststoffen dan in kaas gemaakt van koemelk. Hierdoor wordt ons lichaam minder belast en is de kans op eczeem en andere vage aandoeningen veel kleiner. Uit onderzoek is gebleken dat biologische zuivel meer omega-3 vetzuren, ijzer en vitamine E bevat. Daarom geven we de voorkeur aan de biologische variant.
  • Noten bevatten veel gezonde (onverzadigde) vetten. Deze vetzuren beschermen ons tegen hart- en vaatziekten. Het LDL cholesterol (de slechte variant van cholesterol) wordt namelijk door het eten van noten verlaagd. Noten bevatten noten ook vitamine B1 en E en het mineraal ijzer. Walnoten bevatten daarnaast ook nog eens het Omega-3 vetzuur ALA en dat maakt deze noten perfect voor onze hersenen; deze werken namelijk goed op Omega-3 en vitamine B. Vitamine B ondersteunt daarnaast ook nog ons metabolisme (onze stofwisseling). Walnoten helpen bij afvallen, omdat ze een lang verzadigd gevoel geven.
  • Honing heeft een bacterie- en schimmelremmende werking en werkt daarom erg goed bij keelpijn, bacteriële darminfecties, maagzweren en wondjes. Honing is een veel gezonder alternatief dan suiker, omdat het onze bloedsuikerspiegel in balans houdt. Voor sporters is honing ideaal; het uithoudingsvermogen wordt vergroot en de herstelperiode verkort; dit komt omdat de glycogeenvoorraden in onze spieren stabiel blijven waardoor je uithoudingsvermogen vergroot wordt. Daarnaast bevat honing erg veel antioxidanten die ons beschermen en gezien honing ook een probiotica is, heeft het een positief effect op onze stoelgang en spijsvertering.

Enjoy!

Liefs,
Denise