Klinkt “kom snel in shape” bijna te mooi om waar te zijn? Het kan echt! Uren rondploeteren in de sportschool is niet meer nodig; met een High Interval Intensity Training (HIIT) bereik je hetzelfde én in veel minder tijd. En dat is precies waar wij van houden! ♥

In ons dagelijkse leven hebben we diverse (sociale) verplichtingen, een drukke baan, sommigen onder ons hebben ook een gezin, vrienden en vriendinnen, een studie.. De tijd vliegt letterlijk voorbij! Als we dan ook nog naar de sportschool moeten gaan (een héél belangrijk onderdeel van een healthy lifestyle!), houden we dan dan nog wel vrije tijd over?

Wij gingen op onderzoek uit hoe we efficiënter kunnen trainen. Het excuus “ik heb geen tijd” is bij deze ongeldig verklaard! 😉

Bodytec
Bodytec is een relatief nieuwe sport; nog niet iedereen kent het of heeft er van gehoord. En dat is jammer, want het is super effectief! Binnen 20 minuten doe je een totale body workout die gelijk staat aan drie keer een uur trainen in de sportschool!

Hoe werkt het?
Bij Bodytec wordt gebruik gemaakt van Elektro Musculaire Stimulatie (EMS). Simpel gezegd betekent dit dat je spieren worden gestimuleerd door laagfrequente elektrische impulsen.
Tijdens de training krijg je speciale kleding aan, waaronder een elektrodenvest met daaraan elektroden gekoppeld voor de armen, benen en bilspieren. Het vest wordt aangesloten op de Bodytec apparatuur en je workout kan beginnen! Tijdens de workout worden je spieren geprikkeld door de elektrische impulsen, zelfs de dieper gelegen spieren worden “aan het werk gezet”. We krijgen de effecten en voordelen van explosieve krachttraining, terwijl onze gewrichten en gewrichtsbanden niet als zodanig worden belast.

Resultaten?
Bodytec verhoogt de vetverbranding bij het afvallen, helpt het vetpercentage en gewicht verminderen, verbetert de lichaamscontouren, verhoogt de conditie, uithoudingsvermogen en vitaliteit, bevordert spiergroei (ook na operaties en blessures), stimuleert de stofwisseling en bevordert de afvoer van afvalstoffen, verbetert de doorbloeding van huid en spieren (huidverbetering), bevordert kracht- en reactievermogen (valpreventie bij senioren), vermindert schouder-, rug- en nekklachten, vermindert pijnklachten bij artrose, verbetert instabiliteit van enkel-, knie-, heup-, rug- en schouders en verhelpt incontinentie.

DISQ
De DISQ is een “mobile gym” dat speciaal is ontworpen om weerstand toe te voegen aan functionele bewegingen. De trainingen kunnen zowel bij een DISQ trainer als thuis uitgevoerd worden. Bij de DISQ wordt namelijk een compleet fitnessprogramma geleverd en er is ook een app beschikbaar waar je al je trainingsdoelen in bij kunt houden. Een andere fijne bijkomstigheid is dat de DISQ klein is en je het dus overal mee naartoe kan nemen. Zo kunnen we zelfs tijdens zakenreizen blijven trainen! 😉

Hoe werkt het?
De DISQ bestaat uit een heupband en twee enkelbanden, welke met elkaar verbonden zijn door elastieken. Voor deze elastieken kan de weerstand ingesteld worden. Zo kun je bijvoorbeeld de workout rustig en licht beginnen en zwaar(der) eindigen. De trainingsvariaties zijn eindeloos! Je kunt er cardiotrainingen mee doen, maar ook krachttrainingen voor armen, benen, rug, schouders en buik.

Resultaten?
DISQ draagt bij aan afvallen, je uithoudingsvermogen wordt vergroot, spierkracht wordt opgebouwd en/of vergroot, de vetverbranding wordt gestimuleerd en het maakt je fit!


CrossFit

CrossFit is een combinatie van gymnastiek, atletiek en gewichtheffen. Onderdelen van deze drie sporten worden in de Workout Of the Day (WOD genoemd) gecombineerd en op een hoge intensiteit uitgevoerd.
De scores van de WOD’s worden in alle CrossFit boxen bijgehouden op een whiteboard; dit voegt het competitie-element toe aan de sport. Voor ons werkt dit persoonlijk heel goed; we zien de scores van anderen en weten welke tijden wij zelf moeten wegzetten. Dit zorgt er voor dat we continu we het maximale uit ons zelf blijven halen en op die manier progressie blijven boeken.

Hoe werkt het?
Gedurende de training wordt er gebruik gemaakt van halterstangen, kettlebells, medicijnballen, ringen, springtouwen, tractorbanden, zandzakken, touwen en pull-up bars en/of eigen lichaamsgewicht. De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke (functionele) lichaamsbewegingen, zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen.
Bekende CrossFit termen zijn deadliften, thrusters, clean & jerk, power clean, snatch, front squat, back squat, pull-ups, muscle-ups, push-ups, burpees, run, rope climb, sit-ups, box jumps en wallballs, kettlebell swings, russian twist, mountain climbers, bear crawl, sled, double unders, overhead squat, handstand push up, push press.. Termen die je in het begin nog niets zeggen, maar gaandeweg leer je ze wel onthouden! 😉

Resultaten?
Het doel is om zo snel mogelijk (allround) fit en gezond te worden. Met CrossFit werk je continu aan de 10 algemene fysieke vaardigheden:
  • Cardiovascular and respitoray endurance – Het vermogen van je lichaamssystemen om zuurstof te verzamelen, te verwerken en af te leveren.
  • Stamina – Het vermogen van je lichaam om energie te verwerken, op te slaan en te gebruiken.
  • Strength – Het vermogen van een spier of combinatie van spieren om kracht te leveren.
  • Flexibility – Het vermogen om het bewegingsbereik in een bepaalde gewricht te maximaliseren.
  • Power– Het vermogen van een spier of spiergroep in om een minimale tijdseenheid maximale kracht te generen.
  • Speed – Het vermogen om de tijds cyclus van een herhaalde beweging te minimaliseren.
  • Coordination – Het vermogen om een aantal verschillende bewegingspatronen te combineren tot een enkelvoudige duidelijke beweging.
  • Agility – Het vermogen om de overgangstijd te minimaliseren van het ene bewegingspatroon naar een andere.
  • Balance – Het vermogen om de plaatsing van het lichaamszwaartepunt te controleren in relatie tot het draagvlak.
  • Accuracy – Het vermogen om bewegingen te controleren in een bepaalde richting of op een bepaalde intensiteit.


Mocht je nog vragen hebben over deze sporten, dan kun je ons altijd een berichtje sturen!

Liefs,
Denise

 

Bronnen:
www.bodytecstudio.nl/
www.crossfitspaarne.nl/
www.thedisq.com/