Daar zit je dan. Het jaar 2017 is inmiddels begonnen en vol goede moed ben jij aan je goede voornemens begonnen. Dit jaar wordt anders. Dit jaar ga jij het volhouden! Je weet het zeker. Totdat het opeens halverwege januari is en je opeens laks begint te worden..

Misschien ben je nu al zelfs afgehaakt! Trust me: I know the feeling. Elk jaar zit ik ook in hetzelfde schuitje. Elk jaar begin ik vol goede en frisse moed op 2 januari (want op 1 januari moet ik nog vol op vreten) aan mijn nieuwe, goede voornemens! Alleen meestal gaat het al na enkele dagen fout. Zucht.. Hoe word ik hier ooit beter in?

Mentaliteit
Truth be told: het volhouden van je doelen is eigenlijk een stukje mentaliteit en discipline. De reden waarom het vaak misgaat met je goede voornemens, is omdat je niet consequent en bewust bezig bent geweest. Je laat je goede houding varen en je wordt laks in het halen van je doelen.

“Aaah, dat chocolaatje kan echt wel even tussendoor.”
“Pfff, ik heb nou echt geen zin om te trainen.”

Het is heus niet erg om een keer je training te skippen of lekker te genieten van je eten, maar als één keer al gauw drie keer wordt.. Ja, dan gaat het fout. Maar waarom gaat het elke keer fout?

Vaak heeft dit te maken met de doelen die je zelf hebt opgesteld. Je doelen zijn te vaag of te hoog gegrepen. Dus om je doelen vol te houden, is het belangrijk om terug te gaan naar de basis van het opstellen van je doelen.

Waarom wil je dit?
Waarom wil jij fit worden? Waarom wil jij per se afvallen? Waarom wil jij per se dat doel halen? Het ‘waarom’ gedeelte in het stellen van je doelen is ontzettend belangrijk, omdat het ‘waarom’ gedeelte ervoor zal zorgen dat je gemotiveerd blijft en dat jij van je doel je prioriteit maakt. Als jij precies weet waarom en je waarom sterk genoeg is, dan zal je blijven doorgaan met halen van je doelen. Een obstakel zal dan makkelijk(er) overwonnen worden.

Dus ga bij jezelf na: waarom wil ik dit doen/halen?

Doelen bijstellen/verdelen
Oke, je weet inmiddels waarom je dit doel voor jezelf hebt gesteld. Is jouw doel haalbaar voor jou of weet jij dat je er moeite mee zal hebben? Een doel mag op zich een uitdaging zijn, maar hij moet niet te hoog gegrepen zijn. Je kan je doel bijstellen (of juist afstellen) of je doel verdelen in kleinere (sub)doelen.

Stel je voor dat je in totaal 10 kg wilt afvallen:

  • Voor 1 februari wil ik 2 kg afgevallen zijn
    • Ik ga vanaf nu twee keer in de week sporten
    • Ik ga vanaf nu geen koekjes meer eten
  • Voor 1 maart wil ik in totaal 4 kg afgevallen zijn
    • Ik zal in februari drie keer in de week sporten
    • Ik zal geen ongezonde tussendoortjes meer eten

Etc.

Wellicht moet jij nu je goede voornemens opnieuw onder de loep nemen en een concreet plan maken in hoe jij jouw doelen gaat bereiken. Ik weet dan ook zeker dat als jij bovenstaande tips volgt, het volhouden van je goede voornemens een stuk beter zal gaan. Ga dus eerst na waarom je iets wilt doen of halen en maak dan een stappenplan voor jezelf om je doelen te halen! YOU CAN DO THIS!

Vergeet niet: heb ook de mentaliteit om nee te zeggen tegen ongezonde snacks en heb de discipline om door te zetten en te blijven trainen. Een keer skippen is niet erg, maar consistency is key. 😉

Wat zijn jouw goede voornemens voor dit jaar?

Liefs,
Selena