Brood is een voedingsmiddel waar de laatste tijd veel commotie over is geweest. Is brood nu wel of niet goed voor je? Kun je er nog met een gerust hart van genieten of kun je het toch maar beter links laten liggen?

Vraag een willekeurige Nederlander waar hij of zij mee ontbijt en luncht en negen van de tien keer zul je te horen krijgen dat hun ontbijt bestaat uit brood met zoet of hartig beleg.

Genetische manipulatie
Granen, en dus ook brood, zouden gezond moeten wezen voor ons en we zouden er energie van moeten krijgen. Helaas worden de tarwesoorten van nu steeds verder genetisch gemanipuleerd, waardoor ze niet meer zo gezond zijn voor ons.
Van oorsprong werd brood gebakken van meel, gist en water. Als we tegenwoordig een ingrediëntenlijst bekijken van een willekeurig (supermarkt) brood, zien we dat het brood veel meer ingrediënten bevat. Additieven, suiker en andere chemische toevoegingen zijn er aan toegevoegd.
Het is daarom ook niet zo gek dat veel mensen last hebben na het eten van brood; de toevoegingen in combinatie met de gemanipuleerde tarwe herkent je lichaam niet meer als echte voeding.

Nadelen van brood
Brood kan een paar nadelen met zich mee brengen. Zo kan het zorgen voor een opgeblazen gevoel, een energiedip en het kan verslavend werken.
Het opgeblazen gevoel komt door de gluten die in het brood zitten; zij kunnen je stofwisseling verstoren en dit zorgt voor een opgeblazen buik.
De energiedip heeft te maken met de glykemische index (GI) van brood. De GI is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Het geeft dus aan hoe snel je bloedsuikerspiegel stijgt; hoe hoger de GI, hoe sneller je bloedsuikerspiegel stijgt. Betreft het een lage(re) GI, dan blijft je bloedsuikerspiegel relatief stabiel. En dit is precies wat we willen! Hoe minder schommelingen je hebt in je bloedsuikerspiegel, hoe energieker je je blijft voelen gedurende de dag.
Brood kan ook een negatief effect hebben op onze hersenen. Uit de granen van brood worden na de vertering polypeptiden gevormd. Deze polypeptiden passeren de bloed- en hersenbarrière en weten zich te hechten aan de morfinereceptoren in je hersenen (jup, dit zijn dezelfde receptoren die ook gevoelig zijn voor drugs). Je hersenen raken op die manier letterlijk “verslaafd” aan brood.

Mag je nu helemaal geen brood meer eten?
Ja zeker wel, maar probeer dan brood te kopen zonder tarwe en al die extra toevoegingen. In de supermarktbroden zit bijna altijd standaard tarwe. Belangrijk hierbij is dus dat je de ingrediëntenlijst goed leest. Ook al staat er “speltbrood” op de voorkant geschreven, wil dit niet zeggen dat het volledig van spelt gemaakt is en er helemaal geen tarwe in zit. In Duitsland mag speltbrood pas “speltbrood” genoemd worden als deze voor 90% uit spelt bestaat. In Nederland is deze wet er helaas nog niet en kan jouw speltbrood nog met allerlei andere granen gemengd worden.

Goede alternatieven
Roggebrood of echt puur speltbrood (van de bakker) zijn goede alternatieven. Bijkomend voordeel van roggebrood is dat hier ook nog eens erg veel vezels in zitten die weer goed zijn voor onze darmen en het verzadigingsgevoel.
Wil je echter afvallen, je spijsvertering in balans brengen of gedurende de dag je energie behouden (zonder dip), dan is het beter om brood te laten staan.

Voor mij is het stoppen met brood eten echt een eye opener geweest. Voorheen kreeg ik standaard een uur na mijn broodlunch een dip; ik begon te gapen, alle energie ebde weg en mijn hoofd leek vol watten te zitten. Op dat moment was ik nog niet zo bewust bezig met voeding en wist ik dus niet dat het met mijn brood te maken had.
Totdat ik yoghurt, havermout en salades begon te eten tijdens de lunchpauzes. Na verloop van tijd besefte ik dat ik de hele dag gewoon over genoeg energie beschikte en ik geen enkele dip meer had. Vanaf toen ben ik eigenlijk gestopt met brood en mis ik het zeker niet tijdens de lunch! Die energie is mij net iets te veel waard. 😉

Hoe zit dit bij jou? Eet jij graag brood of skip jij het liever ook?

Liefs,
Denise