Inmiddels ben ik alweer een tijdje in Nederland, maar my oh my wat was Okinawa FAN-TAS-TISCH!

Na het zien van de 3 op Reis aflevering, moest ik Okinawa gewoon toevoegen aan mijn bucketlist. Hier wonen de oudste mensen ter wereld. Ze hebben een levensstijl waar je u tegen zegt en kennen no stress at all! Hier moest ik meer van weten!

“Oki-wat?” “Waaaarom wil je daar heen?” “Waar ligt dat überhaupt?” Vragen die als sneeuw voor de zon verdwenen bij het zien van de foto’s van dit mooie paradijs, want dat is dit Japanse eiland..

Levenslessen vanuit Okinawa
Op het eiland van Okinawa leven meer honderdplussers per 100.000 inwoners waar dan ook ter wereld. De mensen hier leven er niet alleen langer, maar ze lijden ook veel minder aan chronische ziektes. Ontstekingsziektes komen er amper voor en de dementiecijfers zijn veel lager dan het mondiale gemiddelde.

Maar wat maakt de levensstijl van de inwoners van Okinawa nu eigenlijk zo bijzonder? Simpel gezegd: hun instelling. Iedere bewoner heeft een levensdoel die hun dagen zo’n diepe zingeving geeft. Dit draagt voor een belangrijk deel aan de gezondheid en de hoge leeftijden.

Gelukkig zijn de levenslessen niet bijzonder moeilijk om te integreren in ons leven.

  • Wandel of fiets minstens 20 minuten per dag. De inwoners van Okinawa zijn altijd bezig. Ze geven aan dat ze er niets aan hebben om hele dagen te zitten. Zij zijn liever bezig in hun moestuintjes, karaoke, hun club of met vrienden. Ze geven zelf aan dat matig bewegen beter voor het lichaam is, dan iedere dag kort intensief bewegen.
  • Gebruik je benen in plaats van de lift of de roltrap. Dit is gunstig voor je lichaamshouding, spieren en je ademhalingssysteem.
  • Doe mee aan sociale activiteiten. De inwoners van Okinawa zijn allemaal lid van een club waarin ze zich geliefd voelen. Ze voelen zich daarbij ook nuttig, omdat ze altijd iemand anders kunnen helpen.
  • Vervang snacks door fruit. Je voldoet aan de “snackvraag”, maar in het geval van fruit krijg je gezonde voedingsstoffen binnen.
  • Slaap genoeg maar niet te lang. Aanbevolen wordt tussen de zeven en tien uur slaap. Aangeraden wordt om drie uur voor je bedtijd niet meer op beeldschermen te kijken en iets te eten. Tien uur voordat je gaat slapen zou je je laatste kopje koffie moeten hebben genuttigd.
  • Speel met kinderen, met huisdieren of ga sporten. Dit versterkt je lichaam, stimuleert je geest en komt je zelfrespect ten goede.
  • Heb aandacht voor je dagelijkse leven. Hierdoor kun je schadelijke routines opsporen en vervangen door positievere gewoonten.
  • Leef met passie en heb een missie (of meerdere). De inwoners van Okinawa hebben allemaal een missie waar ze dagelijks mee bezig zijn. Toch werken ze er aan met veel plezier en leggen ze zichzelf geen extra druk op.

Geheimen van de hoogbejaarden in Okinawa
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat heel veel hoogbejaarden niet precies weten waarom ze nu zo oud zijn geworden. Ze kunnen niet aangeven dat hun hoge leeftijd precies aan “dat ene ding” te wijten is. Hoogbejaarden gaven als hun geheimen aan dat ze zich geen zorgen maakten, goede gewoonten hebben, iedere dag hun vriendschappen onderhouden en leven zonder haast. Ze vieren zelfs de kleinste dingen en zijn altijd optimistisch.

Qua eten en drinken eet men op Okinawa zeer gevarieerd en bestaat het eten vooral uit plantaardige producten. Per dag worden er vijf groente- en fruitgerechten geconsumeerd. Circa 30% van de totale calorie-inname komt van groente. Als Okinawa wordt vergeleken met de rest van Japan, valt het op dat hier peulvruchten anderhalf keer zoveel worden gegeten. Verder wordt er heel veel vis en algen geconsumeerd, minder rijst en juist drie keer zoveel groente.
Het eten wordt gepresenteerd in kleine bakjes; hierdoor eten ze nooit meer dan ze op kunnen (80% wet; als je voelt dat je bijna vol zit (80%), stop je met eten).  Hierdoor ontstaat er ook een diversiteit aan gerechten en dus verschillende voedingsstoffen. Suiker wordt vermeden, maar mocht suiker echt nodig zijn, dan wordt er gekozen voor rietsuiker.

Zelf ben ik nu al meerdere keren in Japan geweest en merk ik dat de levensstijl en het voedingspatroon mijn lichaam ook ten goede komt. Je voelt je fit, je overeet jezelf nooit en ondanks dat ik amper trainde, werd mijn buik steeds strakker.

Ik geloof erin en iedere keer als ik weer terug kom in Nederland, neem ik mezelf voor om meer te leven zoals de Japanse levensstijl. Misschien moet ik het dit keer maar eens écht integreren en blijven onderhouden.. 😉

Liefs,
Denise

Wil je meer weten over deze levensstijl? Lees dan het boek “Ikigai”, geschreven door Francesc Miralles en Héctor García.