Overleven.. Nou klinkt het echt alsof de feestdagen vreselijke dagen zijn, maar nee, zo bedoel ik dat totaal niet. Ik houd van de feestdagen. Een heerlijke tijd om samen met je familie en vrienden door te brengen. Een knusse tijd vol liefde en plezier. Alleen kan ik me voorstellen dat er personen zijn die lichtelijk in paniek raken. Deze mensen zijn bezig hun levensstijl ‘gezonder’ te maken en hebben moeite met de verleidingen te weerstaan tijdens de feestdagen. Dus.. Hoe kan je er het beste mee omgaan?

Mensen die perfect in balans zijn met hun eten een leefstijl, die maken zich waarschijnlijk geen zorgen om de feestdagen. Deze mensen weten wat ze wel en niet kunnen eten of hoe ze het één met de ander kunnen compenseren. Echter, zijn er ook mensen die midden in deze proces zitten. Ze proberen hun levensstijl te verbeteren, maar vinden het nog lastig om al het lekkere ‘ongezonde’ voedsel te weerstaan. Kan ik me goed voorstellen hoor, want ik ben ook één van die mensen. Ik heb zelfs in het dagelijks leven hier nog steeds moeite mee! Laat staan met de feestdagen, want daar draait het alleen maar om lekker eten. Dus vandaag deel ik tips met jullie. Hoe kan je ervoor zorgen dat je niet te veel gaat eten? Hoe kan je ervoor zorgen dat je niet te veel ‘ongezond’ eten naar binnen werkt?

Tips voor de feestdagen

  1. Ben jij zo’n iemand die graag wat heerlijke wijntjes of champagne drinkt tijdens de feestdagen? Lekker, vooral blijven doen. Beperk echter je glazen tot max. 3 glazen per dag en wissel af met water. Je kan zo wel genieten van de heerlijke smaken, zonder uit te drogen en te veel onnodige calorieën binnen te krijgen. Hydratie is en blijft belangrijk! Bovendien scheelt het ook een kater de volgende dag. 😉
  2. Probeer tijdens de avondmaaltijden ‘gezondere’ keuzes te maken. Kies voor een salade als voorgerecht, eet niet al te veel vlees, kies voor aardappelen in plaats van patat en eet lekker veel groente. Op deze manier heb je een heerlijk voldaan gevoel, zonder al te veel calorieën binnen te hebben gekregen.
  3. Sommige stukken vlees zijn ‘gezonder’ dan andere stukken. Een stukje kip bevat meer eiwit en minder calorieën dan een stuk varkensvlees. Wees bewust van je keuzes.
  4. Weet je ’s ochtends al dat je ’s avonds al het lekkers toch niet kan weerstaan? Houd er dan overdag rekening mee door je calorieën behoefte overdag te verminderen, zodat je ’s avonds meer ‘ruimte’ hebt voor het eten.
  5. Wees actief tijdens de feestdagen. Je kan voor Netflix & Chill kiezen, maar je kan ook ervoor kiezen om een workout te doen! Zo verbrand je weer al die geconsumeerde calorieën (of kan je juist extra verbranden voor het avondeten) en krijg je ook nog eens een voldaan gevoel van het sporten. Balance is key! Heb je geen tijd om naar de gym te gaan? No worries, want op onze blog vind je ook power workouts die je overal ten alle tijden kunt doen. Check de workouts hierrrrrrr.
  6. Slaap. Wat? Ja, slapen. Als je je lichaam genoeg rust geeft, dan geef je je lichaam ook de tijd om al het eten weer te verwerken. Bovendien, als je te weinig slaapt, dan maakt je lichaam extra cortisol aan wat de hongerige beer in jou aanwakkert. Je gaat dan dus meer snacken vanwege slaaptekort. Zorg er dus voor dat je voldoende slaap te pakken krijgt!

Maar wat nou, als je wel meer hebt gegeten dan je wou? Als je plotseling wel je broek strakker voelt worden? Hé, no worries. Het zijn de feestdagen. Van de feestdagen moet je ook kunnen genieten. Het zou zonde zijn om alleen obsessief met je eten bezig te gaan tijdens de feestdagen, zonder hier van te genieten. Je kan heus wel die pepernoten of oliebol eten. Je kan heus wel lekker veel gourmetten. Niemand verplicht jou om wat te doen of juist niet. Jij bepaalt dat. Je doet het tenslotte voor jezelf. Deze tips zijn er alleen om jou te helpen. Houd ze in je achterhoofd en ga lekker eten met je familie en vrienden.

En uh.. Als je straks 10 kg bent aangekomen ( 😉 ), dan begin je in januari toch gewoon opnieuw?

Hoe pak jij de feestdagen aan? Let jij op wat jij eet of eet je gewoon wat je wilt? Heb jij nog tips? Ik hoor het graag!

Liefs,
Selena