Sport en voeding hangen heel nauw met elkaar samen. Als je net bent begonnen met trainen of al fanatiek bezig bent, zal je ongetwijfeld gaan opmerken dat je lichaam om gezonde voeding gaat vragen. Maar, wat is die gezonde voeding nu precies?

Geen dieet
Een dieet wordt vaak direct geassocieerd met afvallen; dit woord zegt eigenlijk al dat we iets gaan kwijtraken. Maar als er iets is dat wij niet leuk vinden, is het dingen verliezen! Ons lichaam houdt hier ook niet van en dit heeft alles te maken met de eeuwenoude overlevingsstrategie.

Toen mensen nog in grotten woonden wisselden tijden van schaarste en overvloed elkaar af. Wanneer schaarste zijn intrede deed had de mens een hulpmiddel nodig om niet te verhongeren. Op één of andere manier moest het lichaam minder energie verbruiken, zodat het kon overleven met het weinige voedsel dat beschikbaar was. Het lichaam vertraagde de stofwisseling (metabolisme) om energie te besparen en het begon reserves in de vorm van lichaamsvet op te slaan. Ons lichaam is dus geprogrammeerd om lichaamsvet op te slaan in tijden van schaarste. Het is een verdedigingsmechanisme die ons moet beschermen tegen de hongerdood. Streng diëten betekent voor het lichaam dat er een periode van schaarste is aangebroken en dat het lichaam vetreserves moet gaan opslaan om te kunnen overleven. In plaats van af te vallen met het dieet, zullen we uiteindelijk (veel meer) aankomen!

Het bereiken en behouden van een gezond gewicht komt daarom ook vooral neer op het ontwikkelen en behouden van een gezonde levensstijl.

Producten die je voortaan van je boodschappenlijstje af mag halen

Kant-en-klaar maaltijden/pakjes en zakjes
Hoe handig deze maaltijden ook lijken, ze doen meer kwaad dan goed. Ze bevatten veel geur-, kleur- en smaaktoevoegingen, suiker en zout. Onbewust krijg je dus veel meer slechte, dikmakende stoffen binnen dan je lief is! In het begin zal het misschien wat lastiger worden, maar naarmate je er meer handigheid in krijgt, zet je zo binnen 15 minuten een gezonde maaltijd op tafel.

Light producten
Hoewel de naam anders doet geloven zijn light producten juist de producten die vermeden moeten worden! Light producten zijn een gevaar voor de gezondheid en zorgen er ook voor dat je nog méér gaat eten en drinken. Daarnaast bevatten light producten ook een stof die in de plaats is gekomen voor suiker; aspartaam. Dit product is echter vele malen ongezonder dan suiker en is verantwoordelijk voor tal van vage klachten en chronische ziekten.

Vruchtensappen en yoghurtdrinks
De winkels staan vol “gezonde” vruchtensappen en yoghurtdrinks. Als je de marketingkreten op de verpakkingen mag geloven heb jij daar een vitaminebom in je handen die zeker bijdraagt aan je gezondheid. Niets is minder waar. In de winkels vind je geen gezonde vruchtensappen (op de versgeperste sinaasappelsap na) en yoghurtdrinks. Deze vruchtensappen en yoghurtdrinks zijn onverwachte suikerbommen! Laat daarom de vruchtensappen en yoghurtdrinks links liggen. Maak ze liever zelf met een slow juicer of een blender. Kies een paar stuks fruit uit en eventueel wat groente, voeg wat (kokos)water toe en blend het totdat je een mooie egale mix krijgt. Een gezonder sapje ga je niet krijgen!
Drink verder gedurende de dag water (desnoods met wat fruit, bijv. citroenschijfjes) en thee.

Suiker
Heel veel producten in de winkel bevatten toegevoegde suiker. Producenten gaan er vanuit dat mensen hun producten hierdoor lekkerder vinden en dus sneller afnemen. Wat ze er niet bij vertellen is dat ze mensen zo ook langzamerhand verslaafd maken aan suiker. Met als gevolg dat je lichaam alleen maar meer gaan hunkeren naar suiker. Dit terwijl je echt geen suiker nodig hebt! Hoe lastig het in het begin ook zal zijn, begin écht met het lezen van etiketten. Geleidelijk zal je leren welke ingrediënten (verstopt) in je producten zitten. Vermijd producten met toegevoegde suikers en zoek naar alternatieven. Voor de meeste producten is er ook een alternatief met minder toevoegingen en/of zonder suiker.

Alcohol
Alcohol brengt je lichaam veel lege calorieën; dit zijn calorieën die geen voedingsstoffen bevatten. Een ander nadeel van alcohol is dat het ook je lever beïnvloed. Hét zuiveringsfilter van je lichaam is je lever. Je lever maakt schadelijke stoffen onschadelijk en onwerkzaam en voert deze vervolgens via de urine af. Door alcoholgebruik kan deze afvoerfunctie verstoord worden. Nadeel als je er bij eet, is dat je lever zich gaat focussen op het afbreken van de alcohol in plaats van het eten! Je kunt dus ook nog eens aankomen.

Voedingsmiddelen die vanaf nu niet meer mogen ontbreken op je boodschappenlijstje

Vezelrijke producten
Vezelrijke producten mogen zeker niet ontbreken op je boodschappenlijstje, omdat zij juist zorgen dat je langer een verzadigd gevoel hebt. Door dit verzadigde gevoel heb je minder snel trek en zal je minder extraatjes gaan eten. Vezelrijke producten zijn groente, fruit, volkoren rijst, granen, peulvruchten en aardappelen.

Granen
Granen geven veel energie (koolhydraten zijn de belangrijkste energieleverancier van het lichaam!) en aangezien er zoveel soorten granen zijn, kun je eindeloos blijven variëren. Let hierbij wel op dat je kiest voor de volkorenvariant. De volkorenvariant is veel minder bewerkt en bevat daardoor nog de juiste voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Een product die zeker bij kan dragen bij afvallen is havermout. Start je dag met een kom havermout, voeg (gedroogd) fruit, noten en of zaden toe en je bent verzadigd voor de hele ochtend!

Groente
Groente bevat vezels, vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Bepaalde vitaminen en mineralen kan je lichaam zelf niet aanmaken, dus moet het wel uit de voeding komen. Groente is dus eigenlijk onmisbaar in je voedingspatroon. Indien je nog niet veel groente eet, probeer stap voor stap meer groente toe te voegen aan je lunch en diner.

Fruit
Fruit is net als groente rijk aan vezels, mineralen en vitaminen. Je lichaam heeft dit nodig! Voor de zoetekauwers onder ons; probeer snoep te vervangen door fruit om zo stap voor stap de huidige suikerinname te verlagen.

Eiwitten (proteïne)
Je lichaam “knipt” de eiwitten die het binnenkrijgt in kleinere stukjes. Deze kleinere stukjes worden aminozuren genoemd en zijn de bouwstoffen van je lichaam. Zonder eiwitten is je lichaam niet in staat zichzelf op te bouwen en/of te repareren. Je kunt dus stellen dat proteïne noodzakelijk is voor je lichaam. Een ander voordeel van eiwitten is dat je hongergevoel lang wegblijft als je eiwitrijke voedingsproducten eet. Eiwit zit naast eieren ook in groente, noten en zaden, granen, bonen, vlees en vis.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! Mocht je meer tips willen en/of vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Liefs,
Denise