Daar zit je dan: op de bank met een zak chips je vierde aflevering op Netflix te kijken. De eerste twee afleveringen voelde je je nog prima, maar als de vierde is afgelopen, begin je je toch slecht te voelen. Je weet dat het beter voor je is om jezelf naar de sportschool te sleuren, maar je hebt absoluut geen zin. Hoe krijg je motivatie om te sporten!?

Als er één iemand is die kan praten over een sportdip, dan ben ik dat wel. In mijn persoonlijke blog kon je er alles over lezen. Ik ging van fulltime crossfitter naar couch potato. In deze periode ben ik enorm aangekomen, voelde ik me slecht en heel erg lui. Toch lukte het me niet om mezelf naar de sportschool te slepen. Gelukkig ben ik uit die dip gekomen en sport ik nu weer heerlijk 4x in de week! And I feel so good! Daarom deel ik vandaag tips met hoe jij je jezelf kan motiveren om (weer) te gaan sporten!

Motivatie tips om te sporten

Stel een doel voor jezelf
Stel een doel voor jezelf. Als je een doel voor jezelf stelt, dan weet je waarvoor je traint en kan je hier doelgericht naar werken. Op het moment dat je namelijk progressie boekt, raak je steeds meer gemotiveerd en ga je harder aan je doel werken!

Begin klein
Vaak beginnen mensen met een sport of dieet, maar stellen ze te hoge doelen voor henzelf. Ga dus niet gelijk besluiten om 5 keer in de week te sporten als je dat voorheen ook niet deed. Begin stap voor stap. Begin dus met 1 of 2 keer in de week te sporten. Als dat goed gaat, dan kan je altijd vaker gaan. Hetzelfde geldt voor je doelen stellen: niet gelijk 10 kg afvallen in twee maanden, maar bijvoorbeeld 4 kg.

Zoek een buddy
Een buddy kan enorm helpen met het sporten. Zoek daarom een buddy die jou motiveert om te gaan sporten (en niet motiveert om thuis te blijven). Zoek iemand die sportief is en jou van de bank af sleept naar de gym. Zoek iemand die jou beter maakt, net zoals deze buddy.

Kies de juiste omgeving
Zoek een omgeving om in te trainen waar jij gemotiveerd raakt. De juiste omgeving kan enorm helpen voor je motivatie. De juiste omgeving is een omgeving die plezierig en fijn aanvoelt. Een omgeving waar je graag terugkomt om te gaan trainen. Zoek dus naar de juiste vibe.

Plan vaste dagen/momenten
Plan je dagen vast in je agenda. Als je vaste dagen plant, dan heb je ook geen excuus om niet heen te gaan onder het mom van ‘geen tijd’. Routine is belangrijk voor je motivatie. Het zorgt ervoor dat jij het DOET!

Zet je spullen klaar
Je tas alvast klaarzetten voor het sporten of zelfs je sportkleding al aan doen kan helpen om naar de sportschool te gaan. Gezien je toch al klaar voor vertrek bent, is de stap om naar de sportschool te gaan een stuk makkelijker.

Doe iets wat je leuk vindt
Ga je elke keer naar de sportschool terwijl je fitness eigenlijk niks aan vindt? Kwel jezelf dan niet langer en zoek een sport die je wél leuk vindt. Probeer verschillende sporten uit en zoek de sport die wel bij je past. Als je plezier beleeft in het sporten, dan wil je alleen maar sporten!

Beloon jezelf
Is het je gelukt om te gaan sporten en houd je het vol? Beloon jezelf! Een beloningssysteem helpt om jezelf te motiveren. Hang de beloning vast aan je doel, zodat je weer waar je naartoe werkt. Allemaal weer extra motivatie!

Personal trainer
Oke, heb je alles geprobeerd, maar lukt het je alsnog niet om jezelf te motiveren om te gaan sporten? Huur dan een personal trainer in. De personal trainer spoort jou aan om te gaan sporten en geeft niet op. Daar betaal je tenslotte voor. 😉 Met een personal trainer ga je echt wel sporten, want de kosten zijn veel te hoog om niet te gaan, haha!

Ik hoop dat deze tips jou helpen om weer te gaan sporten. Nu ik zelf weer vol op sport, geniet ik er weer zoveel van! Ik kan het iedereen aanraden! 😀

Heb jij nog tips voor motivatie? Ik hoor het graag!

Liefs,
Selena

Bron:
http://www.womenshealthmag.nl/Fitness/Geen-motivatie-om-te-sporten