Een egocentrische baas, achterbakse collega’s, roddelaars, pestkoppen, collega’s met twee gezichten, rare en oneerlijke regels.. We kunnen nog wel even doorgaan met deze lijst, maar iedereen heeft het ongetwijfeld een keer meegemaakt. Een baan die je echt niet leuk vindt of je zoveel stress geeft. We willen er mee stoppen, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt niet altijd zomaar direct weg. Simpelweg omdat je nog geen andere baan of back-up plan hebt.

Deze situaties zijn ZO vervelend (en dan drukken we ons nog zacht uit), maar gelukkig hebben we een paar tips die het leven op kantoor wat dragelijker en aangenamer kunnen maken. Wel zo fijn als je bedenkt dat het grootste gedeelte van ons acht uur(!) per dag moet doorbrengen op kantoor.

  • Vermijd negativiteit en negatief ingestelde personen. Dit klinkt misschien makkelijker dan gedaan, so take it slow! Je hoeft niet direct iedereen die iets negatiefs zegt te negeren. Stap voor stap trek je je meer en meer terug totdat zij geen invloed meer kunnen uitoefenen op jou en je humeur.
  • Ga met mensen om die jou een beter mens maken. Zoek de collega’s op die jou inspireren, die over ideeën en plannen praten in plaats van over anderen, collega’s die jou aan het lachen maken en de vrolijkheid van het leven delen.
  • Geef complimenten als iemand er mooi uitziet vandaag, iemand een deal binnen heeft gehaald of gewoon goed werk heeft geleverd. Een compliment geven is een klein gebaar, maar doet en betekent heel veel voor een ander en indirect ook voor jezelf.
  • Zeg “nee” en kom voor jezelf op. Je hoeft echt niet altijd overal “ja” op te zeggen. Indien je dit wel doet, weet je zeker dat men bij je blijft komen om jou “klusjes” te laten opknappen. Bedenk iedere ochtend wat je die dag op het werk wilt bereiken en werk hieraan. Indien klusjes van anderen hier niet tussen staan, bedank je collega’s dan vriendelijk. Ze zullen het misschien niet altijd in dank afnemen, omdat ze die klus nu zelf moeten doen. Maar hé, het gaat om jou en je geluk hier!
  • Zorg dat je de stress van je collega niet overneemt. Indien je op een kantoor met meerdere collega’s zit, kan de stress van de ene persoon al gauw overslaan op de andere persoon. Dit wil je echt niet! Probeer je collega te helpen door de positieve kant in te laten zien van de situatie. Neem hem/haar mee voor een blokje om of drink samen een kop koffie, zodat die collega’s zijn/haar verhaal kan doen. Werkt dit niet? Probeer je dan af te sluiten van de situatie. Loop even weg of doe je favoriete muziek op (indien je functie dit toelaat natuurlijk!).
  • Werk een dag in de week thuis (als het bedrijf dit toelaat). Zo kan je uit de situatie stappen en je volledig gaan focussen waar het allemaal om draait; je werk. Ook kan je er voor kiezen om een paar vakantiedagen op te nemen en volledig te gaan ontstressen.
  • Blijf gezond eten! Als we ons down voelen, neigen we al heel snel naar suikerrijke of vette producten. Het nadeel hiervan is dat het je lichaam geen goed doet en jij je lichamelijk en geestelijk nog minder goed gaat voelen. Neem fruit mee, nootjes, gezonde (zelfgemaakte) snackrepen en blijf voldoende water drinken. Hiermee zorg je ervoor dat je lichaam niet nog meer stress te verwerken krijgt. Vergeet nooit dat je lief moet blijven voor jezelf!
  • Loop buiten een rondje in de pauze (alleen of met je favoriete collega’s). Even weg van alles en je hoofd leegmaken zodat je daarna met nieuwe energie de laatste uurtjes door gaat komen.
  • Zoek een andere baan. Als je alles hebt geprobeerd en je het echt niet meer ziet zitten; er zijn echt meerdere banen, ook voor jou! Kies iets uit dat je leuk vindt en begin te solliciteren. Jij en je leven zijn echt veel meer waard om tijd door te brengen bij een bedrijf die je eigenlijk niets meer brengt dan je salaris.

Zoals Robert Louis Stevenson het al zei:
“Er is geen plicht die we zo sterk onderschatten als de plicht gelukkig te zijn”. We couldn’t agree more! ♥

We hopen dat jullie iets aan deze tips hebben gehad! Mocht je zelf ook nog tips hebben, dan horen we ze graag!

Liefs,
Denise