Fruit is gezond! Het wordt aangeraden om elke dag twee tot drie stuks fruit te eten, maar weten we eigenlijk wel waarom?

Fruit bevat veel vezels, vitamines en mineralen en is daarom essentieel voor ons lichaam. Voedingsvezels zijn erg belangrijk voor de werking van onze darmen. Deze vezels kun je uit fruit, graanproducten, groente, aardappelen, zilvervliesrijst, gedroogde vruchten, noten en peulvruchten halen. In dierlijke producten komen voedingsvezels niet voor.

Vezels in fruit
Er zijn twee soorten voedingsvezels: in water oplosbare en niet in water oplosbare voedingsvezels. In fruit, groente en peulvruchten bevinden zich de in water oplosbare voedingsvezels. Deze vezels hebben een positieve invloed op de stoelgang en op de verlaging van het glucose- en cholesterolgehalte in het bloed. Daardoor dragen zij indirect bij aan het voorkomen van hart- en vaatziekten. Handig!

Vitamines en mineralen
Vitamines zelf leveren geen energie en zijn ook geen bouwstof voor ons lichaam, maar ze zijn wel noodzakelijk voor de stofwisseling en groei van ons lichaam. De belangrijkste functie van vitamines is het regelen van onze lichamelijke processen. Hieronder vallen ook processen waar wij geen weet van hebben; dat maakt hen zo onmisbaar voor ons lichaam!
Mineralen vervullen diverse functies binnen ons lichaam, maar kunnen niet door ons lichaam worden aangemaakt. Daarom is het noodzakelijk dat wij mineralen uit onze voeding halen.

Eet meer fruit
Uit onderzoek is gebleken dat we veel te weinig fruit eten. Gezien fruit eten nogal wat voordelen met zich mee brengt, wordt het tijd om hier verandering in te brengen! Fruit kan gegeten worden als tussendoortje, maar kan ook toegevoegd worden aan het ontbijt (in de yoghurt of havermout) of lunch (in de salade). Aangeraden wordt om fruit vooral ’s ochtends of ’s middags te eten. Dit heeft alles te maken met het feit dat fruit fructose bevat (fruitsuiker).

Wat doet fructose?
Net als de andere suikers wordt fructose omgezet in energie en een deel ervan wordt opgeslagen in je lever en spieren. Deze opgeslagen vorm wordt glycogeen genoemd. Wanneer je lichaam (veel) energie nodig heeft, wordt deze glycogeen aangesproken en wordt deze omgezet in glucose. Glucose is de enkelvormige vorm van koolhydraten en dus dé brandstof voor ons lichaam.
Indien je lever en spieren al een grote voorraad van glycogeen hebben aangelegd en er dus geen behoefte is aan extra glycogeen, wordt de fructose omgezet in vet. De kans dat je lever en spieren al genoeg glycogeen hebben is in de namiddag en avond veel groter dan in de ochtend of vroege middag. Dit komt omdat je gedurende de dag al verschillende voedingsproducten hebt geconsumeerd die hebben bijgedragen aan je glycogeenvoorraad.

Fruit als dessert?
Je lichaam verteert fruit over het algemeen veel sneller dan andere voedingsproducten.
Indien fruit wordt genuttigd als dessert, is de kans aanwezig dat fruit gaat gisten en gaat rotten. Het verteringsproces is namelijk veel sneller dan de rest van de maaltijd. Hier merk je zelf niets van, maar het nadeel hiervan is dat waardevolle vitamines en mineralen voor je lichaam verloren gaan. En zoals je hier boven net heb gelezen hebben we deze vitamines en mineralen juist nodig! Daarom wordt het afgeraden om fruit als dessert te nemen.

Fruit hebben we dus zeker nodig om een gezond leven te leiden! Eet jij genoeg fruit?

Liefs,
Denise