Ik zelf heb eindeloos lopen staren naar de afkorting IIFYM. Wat betekende dát nou weer!? Ik kwam het op verschillende fitnessblogs al tegen, maar kon er geen betekenis aan geven. “In case you missed it” is het niet.. Ook niet “Thank God, It’s Friday”.. Waar staan die letters dan vredesnaam voor?

Inmiddels weet ik beter en staat de afkorting “IIFYM” voor “If it fits your macros”. Het is een eetstijl die meestal wordt gehanteerd door mensen die hun lichaam proberen te shapen. Dit kan puur voor henzelf zijn of juist voor een fitnesscompetitie. Vandaag duiken we dus in de fitnesswereld en leg ik jullie uit wat deze eetstijl precies inhoudt.

De theorie achter IIFYM
IIFYM is een eetstijl waarbij wordt uitgegaan dat je alles mag eten, zolang je je maar aan de aangegeven calorieën en de bijbehorende macro’s die zijn opgesteld om je doelstelling te halen, houdt. Hierbij maakt het dus niet uit of je calorieën uit een salade komt of een patat, zolang deze maar binnen je opgestelde macro’s passen.

Een voordeel van deze eetstijl is dat je dingen kunt eten wat je hartje begeert, maar met mate. Nadeel hiervan is, is dat je de hele dag moet rekenen of het eten wat je naar binnen werkt binnen je macro’s vallen. Je moet dus al het eten wegen en de calorieën en macro’s berekenen en de resultaten in een app zoals ‘MyFitnessPal’ invoeren. De app laat dan zien hoeveel calorieën en macro’s je al hebt geconsumeerd en hoeveel je nog mag. Als je het invoeren van de gegevens niet doet, is de kans op ‘te veel’ eten vrij groot.

Richtlijnen voor IIFYM

  • Je zult dus moeten uitrekenen hoeveel calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten je op een dag mag innemen. Dit is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling. Om dit uit te rekenen, kan je tegenwoordig gelukkig op veel websites terecht.
  • Je moet dus calorieën tellen. Hierbij raad ik je ‘MyFitnessPal’ aan voor op je mobiel. Dit is een heel handige app waar al veel voedingsmiddelen in staan met de juiste calorieën en macro’s. Scheelt een hoop werk!
  • Je moet dus ervoor zorgen dat je elke dag je macro’s haalt, want anders zul je je gestelde doelstelling ook niet halen.
  • Ook bij IIFYM is het aan te raden om voedingsmiddelen te eten met hoge voedingswaardes. Ten eerste zul je makkelijker je macro’s behalen, maar blijf je laag in calorieën. Hierdoor kan je de rest van je dag aanvullen met het eten waar je écht zin in hebt. Met alleen junkfood zul je namelijk je macro’s binnen je gestelde calorieën niet bereiken!

Is het iets voor jou?
Je moet bij jezelf goed nagaan of IIFYM wel iets voor jou is. Houd je bijvoorbeeld niet van rekenen en puzzelen? Dan zou dit absoluut niet bij je passen. Het beste is om je eten zoveel mogelijk te plannen, zodat je het ‘overeten’ kunt vermijden. Ga je dus veel uiteten vanwege een druk sociaal leven? Dan zou het dus ook niet bij je passen.
Enig kennis en ervaring in de fitness- en/of voedingswereld is wel handig voor IIFYM, dus ben je al een tijd bezig met je eten en klaar voor de volgende stap? Wellicht dat het dan wel wat voor je is.

Mij persoonlijk lijkt het idee van goed eten met af en toe een cheat een perfecte eetstijl, maar ik zelf ben niet zo van het wegen en het plannen. Daardoor zou IIFYM niet echt mijn ding kunnen worden.

Hoe zit dit met jou? Heb jij hier ervaring mee? Let me know!

Liefs,
Selena

Bron:
https://drogespieren.nl/afvallen/if-it-fits-your-macros