Tegenwoordig voelt niet iedereen zich altijd even energiek. Lusteloosheid, moeheid, moeilijk uit bed komen en geen energie voor de dag hebben zijn veel gehoorde klachten. Vaak moet een kopje koffie het verschil gaan maken in de ochtend. Hoe lekker koffie ook is, het gaat niet het verschil maken. Koffie en suiker maken het juist alleen maar erger. Gelukkig kan goede voeding er wel snel verandering in brengen!

Naast water en zuurstof heeft je lichaam voedingsstoffen nodig. Je hersenen gebruiken maar liefst 50% van alle energie die je uit voedsel haalt, dus een aanvoer van goede voedingsstoffen is erg belangrijk.

Wat hebben voedingsmiddelen die energie geven gemeen met elkaar?
Voedingsmiddelen die veel energie geven, bevatten veel vitamine B, C en mineralen (calcium, magnesium, ijzer, chroom, koper, Q10 en zink). Zij zorgen ervoor dat de glucose (suiker) in je cellen wordt omgezet in energie. De complexe koolhydraten zorgen er dan weer voor dat de energieafgifte goed verdeeld wordt gedurende de dag en voorkomen de welbekende dipjes.

Hoe eten we onszelf energiek?
* Eet vers fruit, (rauwe) groenten, bonen en kiemen.
* Eet volkoren producten granen, zoals zilvervliesrijst, havervlokken, gierst, boekweit en rogge.
* Eet complexe koolhydraten.
* Eet geen geraffineerde producten.
* Drink voldoende water, oftewel twee liter per dag.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat we diep ademhalen (in plaats van oppervlakkig), stress vermijden en voldoende rust nemen.

Wat beïnvloed ons energiepeil negatief en moeten we dus vermijden?
* Alcohol, cafeïne, nicotine, stimulerende drugs.
* Suiker en suikerhoudende producten.
* Kant-en-klaar producten.
* Verzadigde vetten (incl. transvetten en gehydrogeneerde vetten).
* Het overslaan van maaltijden (vooral het ontbijt moet niet overgeslagen worden).
* Stress, piekeren, agressie.
* Slechte nachtrust en weinig slaap.
* Allergieën, verkoudheden, griep, infecties.

Wat doe jij als je je een keer niet zo energiek voelt? Pak je juist je rust of haal je je energie uit voeding?

Liefs,
Denise