Vandaag gaan we het hebben over onze maag. Onze maag is namelijk een heel belangrijk onderdeel van ons lichaam. Samen met ons darmstelsel bepaalt het welke voedingsmiddelen we absorberen en elimineren. Alle ziekten, kwalen en ongemakken zijn te herleiden naar een teveel aan gifstoffen en een gebrek aan voedingsstoffen.
Als we ons houden aan de wetten van onze maag, kunnen we het meeste uit onze voeding halen.

Regel 1: Kauw goed
Kauwen zorgt ervoor dat de enzymen in ons speeksel het noodzakelijke voorwerk doen en het voedsel al in je mond beginnen af te breken. Zonder een goede afbraak geen goede vertering en zonder een goede vertering geen optimale opname van voedingsstoffen. Dit leidt tot ongemakken, kwaaltjes, overgewicht, gebrek aan energie, haaruitval, droge huid, stemmingswisselingen etc. Naarmate we ouder worden neemt de hoeveelheid enzymen in ons speeksel af en wordt kauwen dus nog belangrijker. Kauw iedere hap minstens 20 keer.

Regel 2: Neem je tijd
Door weinig kauwen en snel eten krijgen onze hersenen geen tijd om de verzadigingshormonen aan te maken die het signaal naar de hersenen sturen dat je vol zit. Snelle eters eten daardoor altijd meer dan langzame eters. Als je wilt afvallen, neem dan de tijd voor iedere maaltijd.
Indien je stress ervaart zal je lichaam stoppen met het verteren van voedsel. Als je dus gehaast of geïrriteerd aan het eten bent, werk je spijsverteringsproblemen in de hand en neem je als gevolg minder voedingsstoffen op. Ben je gestrest? Neem dan kleine, lichte porties.

Regel 3: Matig drinken tijdens het eten
Zodra je voedsel in je maag terechtkomt, wordt het vermengd met het maagzuur om het voedsel af te breken. Een gezonde maag heeft een ph-waarde (zuurgraad) tussen de 1 en 2. Dit is echt heel erg zuur, maar is noodzakelijk om eiwitten af te kunnen breken. Pas als de ph-waarde gestegen is tot 5,5, is je eten voldoende afgebroken en “stuurt” je maag het eten door naar de dunne darm. De dunne darm zorgt er voor dat al je voedingsstoffen worden opgenomen en worden getransporteerd naar de plaats in het lichaam waar ze nodig zijn.

Maar, als je nu veel drinkt bij je maaltijd, verdun je je maagzuur en stijgt de ph-waarde veel te snel. Gevolg: je voedsel wordt niet goed afgebroken en wordt in te grote brokken naar je dunne darm gestuurd. Onze dunne darm weet niet goed wat hij hier mee aan moet; hij kan deze grote brokken namelijk niet opnemen. Uiteindelijk verdwijnen deze kostbare voedingsstoffen gewoon in de wc. Daarom wordt aangeraden om 20 min voor de maaltijd tot een uur na de maaltijd geen grote hoeveelheden drinken te consumeren. Wil je toch wat drinken? Neem dan niet meer dan 120ml en verdeel het over de gehele maaltijd.

Regel 4: Vermijd junkfood, croissants, gefrituurd eten, geraffineerde suiker en andere bewerkte voedingsmiddelen
Hoe onnatuurlijker het eten, des te meer enzymen er nodig zijn en juist daarvan is onze voorraad niet groot.

Regel 5: Eet meer rauwe groentes
Deze zitten vol enzymen om je reserves weer aan te vullen.

Regel 6: Ga 30-45 minuten na de maaltijd niet intensief bewegen
Geef je maag de rust om te doen wat hij moet doen. Een rustige buitenwandeling na het eten is veel geschikter om je maagfunctie te optimaliseren. Ga niet direct naar bed of liggen op de bank na je laatste maaltijd, maar blijf rechtop zitten.

Liefs,
Denise