De mogelijkheden zijn oneindig; jij vindt veel dingen leuk, je kan zowel nationaal als internationaal werken, je zoekt een bedrijf waar jij je ei kwijt kan en waar jij jezelf kan blijven ontwikkelen. Alleen een goed salaris verdienen is niet meer van deze tijd. Jij verwacht wel iets meer van je werkgever. Je wilt flexibiliteit, toegevoegde waarde kunnen leveren en authentiek blijven.

Herkenbaar?

Dan kan het maar heel goed zijn dat jij, net zoals ik, tot de Milleniumgeneratie behoort!

Milleniumgeneratie
De Milleniumgeneratie wordt ook wel generatie Y genoemd. Hieronder vallen de mensen die geboren zijn tussen 1980 en 1995. Het is de meest grenzeloze generatie ever! Wij zijn de optimistische, zelfverzekerde generatie die weet wat zij wil en die gelooft dat álles mogelijk is. Stilstaan kennen we niet en onszelf blijven ontwikkelen is dan ook iets waar we zowel op privé als op professioneel vlak continu mee bezig zijn. Het kan voor buitenstaanders lijken alsof we veel hooi op onze vork nemen, maar eigenlijk weten we precies waar mee we bezig zijn.

Onderzoek
Zowel Intermediair, Marketingonline als Price Waterhouse Coopers hebben onderzoek gedaan naar de wereld van de Milleniumgeneratie. Deze onderzoeken geven werkgevers een kijkje in de wereld van de Milleniumgeneratie en leert hen hoe ze het beste kunnen werven en de geworven medewerkers kunnen behouden.

Interessante conclusies

  • Nederland is te klein voor ons. Wij willen reizen en in het buitenland werken. Dit lijkt bij het gevoel van vrijheid te horen en dit laatste is heel erg belangrijk.
  • Ondanks dat wij vrijheid belangrijk vinden, zijn we geen echte jobhoppers. We zijn tot bepaalde hoogte loyaal; zolang de werkgever datgene biedt dat wij belangrijk vinden, zullen wij niet zo gauw op zoek gaan naar een andere werkgever.
  • Persoonlijke ontwikkeling staat bovenaan op het lijstje. Stilstaan is achteruitgang, dus willen wij ons blijven ontwikkelen middels cursussen en trainingen. Als wij het gevoel hebben uitgeleerd te zijn, dan gaan we weg. De Milleniumgeneratie heeft zichzelf altijd op de eerste plek staan.
  • Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn twee topics die deze generatie belangrijk vindt. Wij associëren ons het liefst met een bedrijf die zich hier mee bezig houdt en die aansluit bij onze eigen normen, waarden en principes.
  • Zingeving is belangrijk. Wij willen weten waarom we iets moeten doen. Heeft het geen nut? Dan kan er beter iemand anders gezocht worden. Indien de desbetreffende taak efficiënter uitgevoerd kan worden, zullen we dat voorstellen en indien mogelijk in werking stellen.
  • Wij houden van flexibiliteit! Flexibele werkuren en de mogelijkheid om thuis te kunnen werken waarderen wij zeer.
  • De scheidingslijn tussen werk en privé wordt kleiner. De Milleniumgeneratie is open en praat gemakkelijk over persoonlijke zaken. Dit komt ook mede doordat technologie steeds geavanceerder wordt en deze gebruikt wordt voor ons sociale (netwerk) contact.
  • De ideale combinatie voor ons is duidelijkheid en structuur aan de ene kant en afwisseling en goede begeleiding aan de andere kant. Wij vinden het belangrijk om te weten wat er van ons verwacht wordt, maar zoeken wel uitdagingen in ons werk. Een goede coach maakt het plaatje helemaal compleet.

Wat brengt de Milleniumgeneratie meer naar een werkgever?
De Milleniumgeneratie vraagt iets van een werkgever, maar brengt ook zeker iets met zich mee! Deze generatie heeft een brede interesse en is zich bewust van hetgeen om zich heen gebeurt. Interessante kansen of eventuele bedreigingen worden snel in kaart gebracht en hierop wordt geanticipeerd.
Indien er knopen doorgehakt moeten worden, schroomt deze generatie er niet voor om deze taak op zich te nemen. En als er iets wordt ontdekt dat beter of anders kan, gaan ze hier voor! Hetgeen wat voor de werkgever misschien nog wel het meest belangrijk is, is het feit dat de Milleniumgeneratie de klant op de eerste plaats heeft staan.

Zelf dacht ik altijd dat ik een soort van “verdwaald” was en dat mijn eisen en verwachtingen te hoog zijn. Maar door me te verdiepen in deze onderzoeken, is het me allemaal duidelijk geworden: ik behoor gewoon tot de Milleniumgeneratie! 😉

Hoe zit het met jou? Behoor jij ook tot deze generatie?

Liefs,
Denise