De geur van vers gezette koffie (vooral als je het kantoor net binnen komt wandelen), de gedachte aan een lekkere cappuccino of latte macchiato.. yep, you got me there!

Ondanks dat ik een echte theenerd ben, zeg ik echt geen nee tegen een lekker kopje koffie. En met lekker, bedoel ik dan ook écht lekker. Ik ben fan van die (opkomende) hipstertentjes; zij weten pas echt hoe je een goede cappuccino of latte serveert!

Bye bye koffie automaat?
De reden dat ik liever geen koffie uit een automaat drink is omdat het vaak gewoon echt niet lekker is en de cappuccino vaak meer dingen bevat dan me lief is. Deze automaatcappuccino bevat negen van de tien keer transvetten. Say what?! Dat dacht ik dus ook toen ik dit ontdekte. Transvetten zijn de ongezonde vetten die er voor zorgen dat onze aderen dichtslibben en er dus hart- en vaatziekten ontstaan. Waarom moeten deze vetten uitgerekend aan mijn cappuccino toegevoegd worden?! Ze zitten helaas in de melkpoeder die gebruikt wordt om het kopje koffie om te toveren tot cappuccino. Daarnaast bevat de automaatcappucino ook meer suiker dan je eigenlijk verwacht; het bevat zo twee tot drie suikerklontjes per kopje! Nu begrijp ik ook wel waarom ik een vetlaagje begon te creëren toen ik maximaal aan de cappuccino zat! Was ik blij dat ik eindelijk cappuccino had leren drinken, kreeg ik dit!

Koffie, vitamines en mineralen
Inmiddels weet ik wat voor effect koffie nog meer op ons lichaam heeft. Koffie werkt niet alleen verzurend op je lichaam, het vernietigt ook vitamines (waaronder de belangrijke vitamine B) en het belemmert de opname van belangrijke mineralen (waaronder ijzer en calcium).

Slik je net als ik een hele verzameling supplementen in de ochtend, dan is het beter om even te wachten met je kopje koffie óf neem je supplementen later op de dag.

Calcium uitgelicht
Koffie verhoogd de uitscheiding van calcium en dit draagt bij aan het ontstaan van botontkalking. Nu kunnen we calcium supplementen gaan slikken om tekorten op te heffen, maar wist je dat calcium met magnesium in verhouding staat? Dit betekent dat als calcium supplementen ingenomen worden, we ook magnesium supplementen moeten innemen. Ze werken namelijk nauw met elkaar samen en zijn van elkaar afhankelijk voor de verschillende processen in je lichaam. Indien je lichaam meer calcium binnenkrijgt dan magnesium, gaat het lichaam de magnesium ergens anders uit je lichaam onttrekken om toch aan de vraag te kunnen voldoen. En dat is iets dat we niet willen!

Nog een nadeel..?
Een ander nadeel van koffie en cafeïne is dat ze de uitscheiding van afvalstoffen belemmeren. Normaal gesproken bereidt je lichaam zich tussen 23 uur en 2 uur voor op de nacht; het begint zichzelf op te schonen en klaar te stomen voor de volgende dag. De volgende ochtend vindt de uitscheiding van afvalstoffen uit de cellen plaats. Indien er op dit moment koffie wordt gedronken, belemmert dit de uitscheiding en houdt je de afvalstoffen in je lichaam. De kopjes koffie kunnen in de ochtend beter vervangen worden door vers gemaakte fruit- of groentesappen gezien die de uitscheiding juist stimuleren.

Kwaliteit boven kwantiteit
Ondanks deze nadelen van koffie zou ik een goed kopje koffie echt niet afslaan. Echter kies ik nu wel voor kwaliteit dan voor kwantiteit. En daarom ben ik wel benieuwd waar we de beste koffie kunnen drinken!

Deel je jouw favo koffie hotspot met ons?

Liefs,
Denise