Op Sri Lanka heb ik de meest goddelijke avocado mousse ever gehad! Het recept is zo simpel dat ze me heel raar zaten aan te kijken toen ik naar het recept vroeg. Gelukkig wilden ze hem wel delen! 😉

Met toppings is het een perfect en voedzaam ontbijt, zonder toppings is het een heerlijk tussendoortje!

Bereidingstijd
* 8 minuten

Wat hebben we nodig voor één portie?
* 150 ml (plantaardige) melk
* 1 grote avocado
* 1 tl honing
* toppings naar keuze

Wat gaan we doen?
Doe de melk, avocado en honing in de blender en blend totdat je een egale mix hebt. Doe de mix in een kom en voeg je toppings toe.

Even op een rijtje waarom dit recept gezond is..

  • Plantaardige melk is beter te verteren dan bijvoorbeeld koemelk. Koemelk bevat veel melkeiwitten en melksuiker dat lastig te verteren is door onze darmen.
  • Avocado’s vallen onder de goede vetten; ze verminderen de kans op diabetes en helpen ons cholesterolgehalte in balans te houden. Daarnaast zitten vol vitamines (A, B, C, D, E en K), foliumzuur (goed voor vrouwen die zwanger proberen te worden of zwanger zijn), omega-3 vetzuren (goed voor ons hart, ogen en concentratie) en luteïne (beschermt tegen staar, maculaire degeneratie en bepaalde vormen van kanker). De kalium in de avocado’s helpen ons het cholesterolgehalte en bloeddruk in balans houden en/of naar beneden te brengen.
  • Honing heeft een bacterie- en schimmel remmende werking en werkt daarom erg goed bij keelpijn, bacteriële darminfecties, maagzweren en wondjes. Honing is een veel gezonder alternatief dan suiker, omdat het onze bloedsuikerspiegel in balans houdt. Voor sporters is honing ideaal; het uithoudingsvermogen wordt vergroot en de herstelperiode verkort; dit komt omdat de glycogeenvoorraden in onze spieren stabiel blijven waardoor je uithoudingsvermogen vergroot wordt. Daarnaast bevat honing erg veel antioxidanten die ons beschermen en gezien honing ook een probiotica is, heeft het een positief effect op onze stoelgang en spijsvertering.

 Enjoy!

Liefs,
Denise